
Los van het gewicht, de hoeveelheid kofferruimte die het opslokte en de net niet lekkere daklijn was het metalen klapdak van de laatste BMW 3-serie Cabrio een knap staaltje techniek. Het merk was er zo fier op dat ze voor de opvolgers, de eerste BMW 4-serie Cabrio, exact hetzelfde dak gebruikten. Ergens hadden we wel verwacht dat de nieuwe BMW 4-serie Cabrio weer het metalen dak zou krijgen, maar dat was een foute aanname. De nieuwe cabriolet verschaft zonnestralen door een softtop in te klappen.
Een groot voordeel van de softtop is dat het geheel 40 procent minder weegt dan het metalen dak. Handig, want naast het gewicht van een klapmechanisme moet BMW extra verstevigingen aanbrengen zodat de auto niet doormidden zakt zonder dak (net als elke cabriofabrikant, trouwens). De vorige generatie BMW 4-serie Cabrio woog gemakkelijk 200 kilo meer dan de coupé. De nieuwe cabriolet weegt alles bij elkaar 165 kilo meer. Alle beetjes helpen.
Tot de BMW M4 Cabrio komt, is de M440i xDrive Cabrio met 374 pk de krachtigste van het stel. Deze weegt bijna 1.900 kilo, maar schiet alsnog in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de zes-in-lijn zijn er achterwielaangedreven viercilinders in zowel benzine- als dieselvorm. BMW komt zelfs nog met een M440d xDrive met 340 pk en 700 Nm, vanaf november 2021. Alle motoren worden gekoppeld aan een automaat. Wellicht dat de M4 Cabrio ook nog met een handbak beschikbaar komt. De prijzen volgen later.
Motoren BMW 4-serie Cabrio
BMW 420i Cabrio (184 pk / 300 Nm)
BMW 430i Cabrio (258 pk / 400 Nm)
BMW M440i xDrive Cabrio (374 pk / 500 Nm)
BMW 420d (xDrive) Cabrio (190 pk / 400 Nm)
BMW 430d Cabrio (286 pk / 650 Nm)
BMW M440d xDrive (340 pk / 700 Nm)
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’
