
Los van het gewicht, de hoeveelheid kofferruimte die het opslokte en de net niet lekkere daklijn was het metalen klapdak van de laatste BMW 3-serie Cabrio een knap staaltje techniek. Het merk was er zo fier op dat ze voor de opvolgers, de eerste BMW 4-serie Cabrio, exact hetzelfde dak gebruikten. Ergens hadden we wel verwacht dat de nieuwe BMW 4-serie Cabrio weer het metalen dak zou krijgen, maar dat was een foute aanname. De nieuwe cabriolet verschaft zonnestralen door een softtop in te klappen.
Een groot voordeel van de softtop is dat het geheel 40 procent minder weegt dan het metalen dak. Handig, want naast het gewicht van een klapmechanisme moet BMW extra verstevigingen aanbrengen zodat de auto niet doormidden zakt zonder dak (net als elke cabriofabrikant, trouwens). De vorige generatie BMW 4-serie Cabrio woog gemakkelijk 200 kilo meer dan de coupé. De nieuwe cabriolet weegt alles bij elkaar 165 kilo meer. Alle beetjes helpen.
Tot de BMW M4 Cabrio komt, is de M440i xDrive Cabrio met 374 pk de krachtigste van het stel. Deze weegt bijna 1.900 kilo, maar schiet alsnog in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de zes-in-lijn zijn er achterwielaangedreven viercilinders in zowel benzine- als dieselvorm. BMW komt zelfs nog met een M440d xDrive met 340 pk en 700 Nm, vanaf november 2021. Alle motoren worden gekoppeld aan een automaat. Wellicht dat de M4 Cabrio ook nog met een handbak beschikbaar komt. De prijzen volgen later.
Motoren BMW 4-serie Cabrio
BMW 420i Cabrio (184 pk / 300 Nm)
BMW 430i Cabrio (258 pk / 400 Nm)
BMW M440i xDrive Cabrio (374 pk / 500 Nm)
BMW 420d (xDrive) Cabrio (190 pk / 400 Nm)
BMW 430d Cabrio (286 pk / 650 Nm)
BMW M440d xDrive (340 pk / 700 Nm)
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
