
Los van het gewicht, de hoeveelheid kofferruimte die het opslokte en de net niet lekkere daklijn was het metalen klapdak van de laatste BMW 3-serie Cabrio een knap staaltje techniek. Het merk was er zo fier op dat ze voor de opvolgers, de eerste BMW 4-serie Cabrio, exact hetzelfde dak gebruikten. Ergens hadden we wel verwacht dat de nieuwe BMW 4-serie Cabrio weer het metalen dak zou krijgen, maar dat was een foute aanname. De nieuwe cabriolet verschaft zonnestralen door een softtop in te klappen.
Een groot voordeel van de softtop is dat het geheel 40 procent minder weegt dan het metalen dak. Handig, want naast het gewicht van een klapmechanisme moet BMW extra verstevigingen aanbrengen zodat de auto niet doormidden zakt zonder dak (net als elke cabriofabrikant, trouwens). De vorige generatie BMW 4-serie Cabrio woog gemakkelijk 200 kilo meer dan de coupé. De nieuwe cabriolet weegt alles bij elkaar 165 kilo meer. Alle beetjes helpen.
Tot de BMW M4 Cabrio komt, is de M440i xDrive Cabrio met 374 pk de krachtigste van het stel. Deze weegt bijna 1.900 kilo, maar schiet alsnog in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de zes-in-lijn zijn er achterwielaangedreven viercilinders in zowel benzine- als dieselvorm. BMW komt zelfs nog met een M440d xDrive met 340 pk en 700 Nm, vanaf november 2021. Alle motoren worden gekoppeld aan een automaat. Wellicht dat de M4 Cabrio ook nog met een handbak beschikbaar komt. De prijzen volgen later.
Motoren BMW 4-serie Cabrio
BMW 420i Cabrio (184 pk / 300 Nm)
BMW 430i Cabrio (258 pk / 400 Nm)
BMW M440i xDrive Cabrio (374 pk / 500 Nm)
BMW 420d (xDrive) Cabrio (190 pk / 400 Nm)
BMW 430d Cabrio (286 pk / 650 Nm)
BMW M440d xDrive (340 pk / 700 Nm)
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
