Los van het gewicht, de hoeveelheid kofferruimte die het opslokte en de net niet lekkere daklijn was het metalen klapdak van de laatste BMW 3-serie Cabrio een knap staaltje techniek. Het merk was er zo fier op dat ze voor de opvolgers, de eerste BMW 4-serie Cabrio, exact hetzelfde dak gebruikten. Ergens hadden we wel verwacht dat de nieuwe BMW 4-serie Cabrio weer het metalen dak zou krijgen, maar dat was een foute aanname. De nieuwe cabriolet verschaft zonnestralen door een softtop in te klappen.

Een groot voordeel van de softtop is dat het geheel 40 procent minder weegt dan het metalen dak. Handig, want naast het gewicht van een klapmechanisme moet BMW extra verstevigingen aanbrengen zodat de auto niet doormidden zakt zonder dak (net als elke cabriofabrikant, trouwens). De vorige generatie BMW 4-serie Cabrio woog gemakkelijk 200 kilo meer dan de coupé. De nieuwe cabriolet weegt alles bij elkaar 165 kilo meer. Alle beetjes helpen.

Tot de BMW M4 Cabrio komt, is de M440i xDrive Cabrio met 374 pk de krachtigste van het stel. Deze weegt bijna 1.900 kilo, maar schiet alsnog in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de zes-in-lijn zijn er achterwielaangedreven viercilinders in zowel benzine- als dieselvorm. BMW komt zelfs nog met een M440d xDrive met 340 pk en 700 Nm, vanaf november 2021. Alle motoren worden gekoppeld aan een automaat. Wellicht dat de M4 Cabrio ook nog met een handbak beschikbaar komt. De prijzen volgen later.

Motoren BMW 4-serie Cabrio

BMW 420i Cabrio (184 pk / 300 Nm)
BMW 430i Cabrio (258 pk / 400 Nm)
BMW M440i xDrive Cabrio (374 pk / 500 Nm)
BMW 420d (xDrive) Cabrio (190 pk / 400 Nm)
BMW 430d Cabrio (286 pk / 650 Nm)
BMW M440d xDrive (340 pk / 700 Nm)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)