
BMW houdt met iedereen rekening tegenwoordig. Stel nou dat je graag een 4-serie wilt hebben, maar dan wel eentje met vier deuren zodat je je kinderzitje makkelijk achterin kunt gespen? Suggereren dat je dan misschien gewoon een 3-serie moet nemen, zou natuurlijk belachelijk zijn, dus hier is je antwoord: de 4-serie Gran Coupé.
Zoals we inmiddels van BMW mogen verwachten (de 1-serie even daargelaten) ziet het er wel weer ontzettend goed uit. De Gran Coupé heeft dezelfde wielbasis als de tweedeurs 4-serie en is even lang en breed, maar fractioneel hoger. Er is 35 liter extra bagageruimte beschikbaar, en nog meer als je de achterbank plat gooit; een achterbank die er uitziet alsof ie plaats biedt aan twee mensen, maar waarop stiekem ook plek is voor een vijfde passagier, mits deze een ijzeren kont en een plat hoofd heeft. Vandaar BMW’s benaming voor de 4-serie Gran Coupé: ze noemen het een ‘4+1’.
Voor de rest zijn er weinig verschillen te bemerken met de modellen waaraan de Gran Coupé verwant is. Er zijn drie ‘Lines’ en een M Sport-versie, de keuze uit drie transmissies – handgeschakeld, Steptronic of Sport Steptronic – en een xDrive-optie op sommige versies. Uiteraard zijn er talloze motoren: drie benzines (420i, 428i, 435i) en twee viercilinder diesels (418d en 420d). En er zullen er nog meer volgen, waaronder dikke diesel-zescilinders en de onvermijdelijke – en nu al niet te versmaden – M4 Gran Coupé.
Volgende maand is de 4-serie Gran Coupé te zien op de autoshow van Genève. Niet al te lang daarna zal ie bij de dealer staan.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
