
BMW houdt met iedereen rekening tegenwoordig. Stel nou dat je graag een 4-serie wilt hebben, maar dan wel eentje met vier deuren zodat je je kinderzitje makkelijk achterin kunt gespen? Suggereren dat je dan misschien gewoon een 3-serie moet nemen, zou natuurlijk belachelijk zijn, dus hier is je antwoord: de 4-serie Gran Coupé.
Zoals we inmiddels van BMW mogen verwachten (de 1-serie even daargelaten) ziet het er wel weer ontzettend goed uit. De Gran Coupé heeft dezelfde wielbasis als de tweedeurs 4-serie en is even lang en breed, maar fractioneel hoger. Er is 35 liter extra bagageruimte beschikbaar, en nog meer als je de achterbank plat gooit; een achterbank die er uitziet alsof ie plaats biedt aan twee mensen, maar waarop stiekem ook plek is voor een vijfde passagier, mits deze een ijzeren kont en een plat hoofd heeft. Vandaar BMW’s benaming voor de 4-serie Gran Coupé: ze noemen het een ‘4+1’.
Voor de rest zijn er weinig verschillen te bemerken met de modellen waaraan de Gran Coupé verwant is. Er zijn drie ‘Lines’ en een M Sport-versie, de keuze uit drie transmissies – handgeschakeld, Steptronic of Sport Steptronic – en een xDrive-optie op sommige versies. Uiteraard zijn er talloze motoren: drie benzines (420i, 428i, 435i) en twee viercilinder diesels (418d en 420d). En er zullen er nog meer volgen, waaronder dikke diesel-zescilinders en de onvermijdelijke – en nu al niet te versmaden – M4 Gran Coupé.
Volgende maand is de 4-serie Gran Coupé te zien op de autoshow van Genève. Niet al te lang daarna zal ie bij de dealer staan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland
