
Je had de 4-serie stiekem al gezien in de vorm van een conceptcar. Verlekker je nu aan de productieversie van deze nieuwe BMW coupé.
'3-serie Coupé', dat kan echt niet meer. BMW claimt dat het model zich meer en meer van de 3-serie onderscheidt en daarom een hoger nummer mag dragen. Om niet te zeggen: moet dragen, omdat ie anders minder exclusief lijkt dan de Audi A5. Bijkomend puntje is dat er straks een M4 op de markt zal komen, waarmee de legendarische combinatie 'M3' blijft voorbehouden aan de toch minder geliefde sedanversie. Dat zal voor velen even wennen zijn.
In tegenstelling tot de vorige coupé heeft deze 4-serie een neus die op het eerste gezicht meer verwantschap met de 3-serie sedan heeft. Hij is eigenlijk nagenoeg hetzelfde, die enorme nep-luchtinlaten rond de mistlampen uitgezonderd. De rest van de carrosserie oogt gestrekt en in balans, de achterkant (in tegenstelling tot die van de conceptcar) mooi clean. Verschillende aerodynamische geintjes, zoals de kleine luchtuitlaatjes achter de voorwielen en de air curtains bij de achterruit, zullen we op steeds meer BMW's terug gaan zien. De auto is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van de oude 3 Coupé, met 50 extra millimeters in de wielbasis en flink grotere spoorbreedtes.
Op het gebied van uitrustingspakketten is er weinig verrassends te melden: ook de 4-serie komt er als Sport Line, Modern Line, Luxury Line en M Sport. Er zijn (in eerste instantie) drie motoren beschikbaar: twee viercilinders – een benzine en een diesel – in de vorm van de 428i en 420d, en de zescilinder-turbo-kroon wordt gespannen door de 435i. Benzineversies kunnen desgewenst met xDrive-vierwielaandrijving geleverd worden. Op alle motoren is een handgeschakelde zesbak standaard, een achttraps flipperautomaat optioneel.
De nieuwe 4-serie Coupé staat vanaf 5 oktober in de showroom.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto
