
Je had de 4-serie stiekem al gezien in de vorm van een conceptcar. Verlekker je nu aan de productieversie van deze nieuwe BMW coupé.
'3-serie Coupé', dat kan echt niet meer. BMW claimt dat het model zich meer en meer van de 3-serie onderscheidt en daarom een hoger nummer mag dragen. Om niet te zeggen: moet dragen, omdat ie anders minder exclusief lijkt dan de Audi A5. Bijkomend puntje is dat er straks een M4 op de markt zal komen, waarmee de legendarische combinatie 'M3' blijft voorbehouden aan de toch minder geliefde sedanversie. Dat zal voor velen even wennen zijn.
In tegenstelling tot de vorige coupé heeft deze 4-serie een neus die op het eerste gezicht meer verwantschap met de 3-serie sedan heeft. Hij is eigenlijk nagenoeg hetzelfde, die enorme nep-luchtinlaten rond de mistlampen uitgezonderd. De rest van de carrosserie oogt gestrekt en in balans, de achterkant (in tegenstelling tot die van de conceptcar) mooi clean. Verschillende aerodynamische geintjes, zoals de kleine luchtuitlaatjes achter de voorwielen en de air curtains bij de achterruit, zullen we op steeds meer BMW's terug gaan zien. De auto is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van de oude 3 Coupé, met 50 extra millimeters in de wielbasis en flink grotere spoorbreedtes.
Op het gebied van uitrustingspakketten is er weinig verrassends te melden: ook de 4-serie komt er als Sport Line, Modern Line, Luxury Line en M Sport. Er zijn (in eerste instantie) drie motoren beschikbaar: twee viercilinders – een benzine en een diesel – in de vorm van de 428i en 420d, en de zescilinder-turbo-kroon wordt gespannen door de 435i. Benzineversies kunnen desgewenst met xDrive-vierwielaandrijving geleverd worden. Op alle motoren is een handgeschakelde zesbak standaard, een achttraps flipperautomaat optioneel.
De nieuwe 4-serie Coupé staat vanaf 5 oktober in de showroom.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)
