
Je had de 4-serie stiekem al gezien in de vorm van een conceptcar. Verlekker je nu aan de productieversie van deze nieuwe BMW coupé.
'3-serie Coupé', dat kan echt niet meer. BMW claimt dat het model zich meer en meer van de 3-serie onderscheidt en daarom een hoger nummer mag dragen. Om niet te zeggen: moet dragen, omdat ie anders minder exclusief lijkt dan de Audi A5. Bijkomend puntje is dat er straks een M4 op de markt zal komen, waarmee de legendarische combinatie 'M3' blijft voorbehouden aan de toch minder geliefde sedanversie. Dat zal voor velen even wennen zijn.
In tegenstelling tot de vorige coupé heeft deze 4-serie een neus die op het eerste gezicht meer verwantschap met de 3-serie sedan heeft. Hij is eigenlijk nagenoeg hetzelfde, die enorme nep-luchtinlaten rond de mistlampen uitgezonderd. De rest van de carrosserie oogt gestrekt en in balans, de achterkant (in tegenstelling tot die van de conceptcar) mooi clean. Verschillende aerodynamische geintjes, zoals de kleine luchtuitlaatjes achter de voorwielen en de air curtains bij de achterruit, zullen we op steeds meer BMW's terug gaan zien. De auto is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van de oude 3 Coupé, met 50 extra millimeters in de wielbasis en flink grotere spoorbreedtes.
Op het gebied van uitrustingspakketten is er weinig verrassends te melden: ook de 4-serie komt er als Sport Line, Modern Line, Luxury Line en M Sport. Er zijn (in eerste instantie) drie motoren beschikbaar: twee viercilinders – een benzine en een diesel – in de vorm van de 428i en 420d, en de zescilinder-turbo-kroon wordt gespannen door de 435i. Benzineversies kunnen desgewenst met xDrive-vierwielaandrijving geleverd worden. Op alle motoren is een handgeschakelde zesbak standaard, een achttraps flipperautomaat optioneel.
De nieuwe 4-serie Coupé staat vanaf 5 oktober in de showroom.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag
