Je had de 4-serie stiekem al gezien in de vorm van een conceptcar. Verlekker je nu aan de productieversie van deze nieuwe BMW coupé.

'3-serie Coupé', dat kan echt niet meer. BMW claimt dat het model zich meer en meer van de 3-serie onderscheidt en daarom een hoger nummer mag dragen. Om niet te zeggen: moet dragen, omdat ie anders minder exclusief lijkt dan de Audi A5. Bijkomend puntje is dat er straks een M4 op de markt zal komen, waarmee de legendarische combinatie 'M3' blijft voorbehouden aan de toch minder geliefde sedanversie. Dat zal voor velen even wennen zijn.

In tegenstelling tot de vorige coupé heeft deze 4-serie een neus die op het eerste gezicht meer verwantschap met de 3-serie sedan heeft. Hij is eigenlijk nagenoeg hetzelfde, die enorme nep-luchtinlaten rond de mistlampen uitgezonderd. De rest van de carrosserie oogt gestrekt en in balans, de achterkant (in tegenstelling tot die van de conceptcar) mooi clean. Verschillende aerodynamische geintjes, zoals de kleine luchtuitlaatjes achter de voorwielen en de air curtains bij de achterruit, zullen we op steeds meer BMW's terug gaan zien. De auto is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van de oude 3 Coupé, met 50 extra millimeters in de wielbasis en flink grotere spoorbreedtes.

Op het gebied van uitrustingspakketten is er weinig verrassends te melden: ook de 4-serie komt er als Sport Line, Modern Line, Luxury Line en M Sport. Er zijn (in eerste instantie) drie motoren beschikbaar: twee viercilinders – een benzine en een diesel – in de vorm van de 428i en 420d, en de zescilinder-turbo-kroon wordt gespannen door de 435i. Benzineversies kunnen desgewenst met xDrive-vierwielaandrijving geleverd worden. Op alle motoren is een handgeschakelde zesbak standaard, een achttraps flipperautomaat optioneel.

De nieuwe 4-serie Coupé staat vanaf 5 oktober in de showroom.

Reacties