BMW 5-serie: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe BMW 5-serie. In ons komende nummer lees je het volledige rijverslag; nu alvast de highlights

Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive
Nieuwe BMW 5-serie: 530d xDrive

Testobject: BMW 5-serie (G20)
Uitvoering: 530d xDrive Luxury Line
Locatie: Lissabon en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 15

Wauw, een… nieuwe BMW!

Goed gezien. De zevende generatie 5-serie slaat qua design dezelfde weg in als de 7-serie, maar zet ze naast elkaar en je kunt ze toch duidelijk onderscheiden. Duidelijker dan de huidige Mercedessen, in ieder geval. Het forse formaat en de stevige styling staan de 5 goed, maar de grootste nieuwigheden zitten onderhuids.

Een nieuwe triturbo zes-in-lijn met 800 pk?

Dat niet, maar er zijn wel meer technologische gimmicks dan ooit tevoren. We hebben het over zaken als op afstand inparkeren, gebarenbediening, een virtuele blik rondom de auto (alsof er een drone om je heen cirkelt) en een paar semi-autonome functies. Die laatste zouden we overigens nog even een paar jaartjes laten voor wat ze zijn, want zoals veel van dit soort systemen werken ze niet altijd even best. Standaard krijgt elke 5-serie voortaan led-lampen, navigatie, gescheiden airco en een echt ontzettend handige giga-sleutel met een schermpje erin.

Kun je er alleen maar mee computeren?

Nee, de 5 rijdt ook – en hoe. Hij is fluisterstil en ultiem comfortabel op lange ritten, en als je wilt spelen, is hij altijd van de partij. Hij beweegt zich door de bochten met de, bij gebrek aan een betere term, geïsoleerde scherpte waar BMW bij haar grotere modellen een handelsmerk van heeft gemaakt. De besturing is zwaar en direct, het onderstel varieert van boterzacht in de Comfort-stand tot stug en knokig in Sport. De diesel-zescilinder van de 530d is sterker en schoner dan voorheen en stuwt je, in combinatie met de foutloze achttraps ZF-automaat en xDrive-vierwielaandrijving, in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

Wat voor versies komen er?

Naast de door ons geteste 530d (vanaf ruim 70 mille) is de nieuwe 5-serie er voorlopig ook als 520d (190 pk, vanaf 57.299 euro) en in twee benzineversies: de 530i (252 pk uit een viercilinder turbo) en 540i (340 pk). Nog in aantocht zijn de 530e plug-in hybride (46 g/km CO2) en de M550i (462 pk V8). Daarnaast verwachten we dat de M5 ook niet heel lang meer op zich laat wachten.

Wanneer kan ik zo’n nieuwe BMW 5-serie bestellen?

Nu, al verschijnt ie pas in februari 2017 bij de dealers. Maar neem van ons aan: hij is het wachten waard.

Video?!

We spoedden ons met de 530d over een rustig Portugees weggetje. Zoef mee!

Onze volledige rijtest van de nieuwe BMW 5-serie lees je in TopGear nummer 139, dat vanaf 15 december in de winkel ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken