Vond jij de 5-serie er oubollig uitzien? Wij ook niet. Maar ja, je bent het als automerk nu eenmaal aan jezelf verplicht om automatisch een facelift door te voeren als een model een paar jaar oud is. Dus: dit is dan de nieuwe BMW 5, in zowel sedan-, Touring- als GT-vorm.

Toegegeven, de verschillen zijn minimaal. Het schijnt dat de nieren iets duidelijker omlijnd zijn, en dat de luchtinlaat in de voorbumper iets werd gewijzigd. De achterkant kreeg wat extra lijnen om de breedte te benadrukken, en de achterlichten werden aangepast. De zijknipperlichten zitten nu in de spiegels, xenon is nu standaard, en led-koplampen en -mistlampen zijn voor het eerst een optie. Het interieur werd een stukje ruimer, er zijn een paar nieuwe uitrustingsniveaus beschikbaar, plus nieuwe kleuren en velgen.

Natuurlijk gebeurde er onderhuids wel wat meer: zo werden de motoren stuk voor stuk weer zuiniger en schoner, en voldoen ze alle aan de Euro6-norm die eind 2014 gaat gelden. Het onderstel werd wat bijgeschaafd, al zouden we zo snel niet weten wat daar nog aan te verbeteren viel. Het ConnectedDrive-systeem is verbeterd, en er zijn nieuwe ecotechniekjes aan boord, die onderweg met je meedenken om je verbruik te drukken – dat maakt rijden geweldig! Ook is er nu een nieuwe instapper: de 518d, met 143 pk aan EfficientDynamics-groenheid.

Geen nood: ook het leukere spul profiteert van de aanpassingen. De M5 krijgt zelfs een optioneel Competition Package, dat het motorvermogen opkrikt van 560 naar 575 pk, de auto zo'n 10 mm lager bij de grond legt en de vering, demping en stabilisatorstangen nog verder aanscherpt. Er zijn nieuwe koolstofvezel-keramische remmen beschikbaar, en ook komt er wat meer herrie uit de twinturbo V8. Vinden we leuk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)