Doekje eraf en de geheimzinnigheid is meteen verdwenen. Dit is de nieuwe 5-serie van BMW in vol ornaat. En wat meteen opvalt is dat er uiterlijk geen enkele link is met de 5-serie GT. Niet gek, omdat die het onderstel deelt met de 7-serie.
 
Begin volgend voorjaar mogen we de nieuweling in de showrooms verwachten. We staan er niet van te kijken dat de fünfer met 4,90 meter weer wat langer is geworden, maar de auto toont wel meteen sierlijker en minder gedrongen. De wielbasis is met 2,97 meter gigantisch.
 
Gelukkig komt er meteen een vierpitter in het vooronder, want daar vraagt de markt immers om. Het is de bekende 2 liter diesel die door de nodige technische wijzigingen 184 pk levert en slechts een CO2-uitstoot heeft van 132 g/km. Qua prestaties hoeft ook niemand ongerust te zijn: 0-100 in 8,1 tellen en een top van 227 km/u.
 
Verder komen er twee zescilinder diesels in de 525d (204 pk) en 530d (245 pk). Aan de basis van het benzinegeweld staat de 523i die in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden beschikt over een 3 liter in lijn (204 pk). Dat is meer dan genoeg gezien de top van 238 km/u, sprintje in 7,9 seconden en een CO2-uitstoot van 177 g/km.
 
Maar nee, BMW zou zichzelf niet zijn, als ze daar niet ver overheen zouden gaan. Onder meer met de 528i (258 pk), de TwinPower Turbo 535i (306 pk) en als voorlopige aanvoerder de 550i die met zijn V8 voorzien van twee turbo’s 407 pk levert.
 
De in de 760i gelanceerde achttraps automaat wordt als optie leverbaar en natuurlijk loopt ook de nieuwe 5-serie over van de EfficientDynamics details. En het vergaand gebruik van lichte materialen helpt mede aan het terugdringen van het brandstofverbruik.

Reacties