Alles wordt duurder tegenwoordig als het gaat om autorijden. Je moet straks zelfs motorrijtuigenbelasting gaan betalen voor elektrische auto’s. Het moet niet gekker worden. Ondanks dat alles duurder wordt, zijn er twee ‘leuke’ uitzonderingen. De ene is de Youngtimer-regeling. Een andere is de MRB-vrijstelling voor oldtimers. En het mooie is: binnenkort kun je de BMW 750i van de E32-generatie rijden als klassieker.

Daar kwam ondergetekende achter toen deze bij de garage aan het klagen was over een trilling aan boord. Het advies van de specialist was simpel: ga elektrisch rijden, of spaar even door voor een 750i van de E32-generatie. Zo’n V12 trilt namelijk niet. De klassieker-regeling was vroeger heerlijk: toen moest een auto minimaal 25 jaar of ouder zijn. Wat er gebeurde: iedereen bleef rijden in oude Mercedessen (omdat die simpelweg niet kapot gaan). Daarom is de limiet verschoven naar 40 jaar.

Vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting

Maar er is meer veranderd: alle auto’s die ná 1988 gebouwd zijn, kunnen nooit als klassieker gereden worden. Lees: met auto’s van 1988 of recenter zal altijd motorrijtuigenbelasting betaald moeten worden. Dit betekent dat de BMW 750i nog nét als klassieker gereden kan worden. Nu nog niet (want hij is nu nog geen veertig jaar oud), maar straks dus wel.

BMW 750i (E32) grijs (1987) zijkant voor schuin links zwart-wit

Uiteraard moeten we de auto ook toelichten. BMW was in de jaren 80 nog niet op het niveau van Mercedes. Dat veranderde met de 7-serie van de E32-generatie, die kwam in 1987 op de markt. De door Ercole Spada getekende auto was niet alleen tijdloos elegant, maar ook nog een echte BMW met een zogenaamde Sharknose: dus een neus die iets naar voren staat (zoals bij een haai, je snapt het wel). Ook mooi was dat de 750i een iets bredere grille had, en dus ook een andere motorkap.

Eerste Duitse V12 na de Tweede Wereldoorlog

Over motoren gesproken, je kon aanvankelijk kiezen uit twee zescilinders (730i en 735i). Dat is de befaamde M30-motor. De V12 (M70B50 voor intimi) kwam in 1987 op de markt als topmodel. Het was de eerste Duitse V12 van na de Tweede Wereldoorlog. Sowieso waren twaalfcilinders in de jaren 80 erg bijzonder, alleen exotische supercars en Jaguars gebruikten dit motortype.

Wel moet je goed zoeken, want alleen de vroege 750i’s komen in aanmerking voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting over een paar jaar. In eerste instantie was er de BMW 750Li, met lange wielbasis. Die kwam in mei van 1987 op de markt. Dus alles van mei tot 31 december 1987 gaat in aanmerking komen. Wil je een korte wielbasis (750i), dan moet je nog beter zoeken. Die ging pas in productie in september 1987.

Oké, nu wil ik een BMW 750i. Wat kosten die tegenwoordig?

Alleen 750i’s met een eerste toelating tot 31 december 1987 komen dus in aanmerking. De spoeling is dun. Over het algemeen zijn de latere facelift (LCI) exemplaren duurder, dus daar kun je je voordeel mee doen (want daarover moet je MRB gaan betalen). De goedkoopste BMW 750i komt uit augustus 1987 kost 6.950 en heeft 330.000 kilometer gelopen. Uiteraard staat deze in Duitsland, in Nederland konden we op moment van schrijven geen gegadigden vinden.

BMW 750li (E32) zilvergrijs (1987) zijkant linksachter schuin

Iets minder ‘gebruikte’ exemplaren met minder dan twee ton en sluitende historie beginnen rond de 13 mille. Voor 20 mille is er zowaar keuze uit nette exemplaren. Echt goed geconserveerde pareltjes zitten rond de 30. Gezien de historische significantie van de auto is dat erg weinig. Dit is de eerste naoorlogse Duitse auto met V12. Een auto die de concurrentie op scherp zette en een complete V12-revolutie begon. BMW heeft zijn imago van hoogwaardig motorenbouwer mede te danken aan deze auto.

Ja, maar hoeveel verbruikt een BMW 750i dan?

Dit is natuurlijk de belangrijkste vraag. Een atmosferische 5,0-liter twaalfcilinder met een ouderwetse automaat gaat nooit zuinig zijn. Als we kijken op Spritmonitor dan is het gemiddelde verbruik 14,82 liter op 100 kilometer. Mocht deze omschrijving jou ook niets zeggen: dat is 1 op 6,89 gemiddeld. Ja, gemiddeld. Er zijn zat eigenaren die (veel) slechter scoren, 1 op 4 is gewoon mogelijk. Het is ook een oude motor, die wil je niet met E10 volgooien, dus alleen de beste 98 kan er in.

En de rest van het onderhoud dan?

Ja, dat is ook duur. Zeker omdat BMW niet zo goed is met onderdelenvoorziening als bijvoorbeeld Mercedes of Porsche. Het is een V12, dus dat betekent dat je 12 bougies hebt om te vervangen en 7,5 liter olie nodig hebt voor een beurtje. Een paar duizend euro meer betalen voor een mooi exemplaar betaalt zich uiteindelijk altijd wel uit bij een BMW 750i.

BMW 750i (E32) zwart (1987) M70B50 motor V12 bovenkant zijkant

Verder nog iets dat ik moet weten?

Ja: ga niet een BMW 750i enkel en alleen om motorrijtuigenbelasting te ontlopen. Al het geld dat je bespaart, krijgt de fiscus binnen via accijnzen (1 op 6,9 weet je nog?) of via de btw op onderhoud, onderhoud en oh ja: onderhoud. Aan de andere kant, voor 20.000 euro heb je een fraai exemplaar. Het is een soort tijdcapsule, waarin je teruggaat naar een tijd dat alles beter was.

Een moderne 750 is op alle punten superieur, maar wat grappig is: de wet van motoren met veel cilinders is altijd van toepassing. De souplesse, rust en koppelbouw zijn ongekend. Natuurlijk, een elektromotor is nog stiller en nog trillingsarmer, maar dan mis je het punt. Een EV is een smartwatch, een V12 is een Zwitsers uurwerk. En net als met andere Zwitserse dingen zitten er nu een paar belastingvoordelen aan.

Reacties

  • Leo heeft op 27 december 2024 geschreven:

    De laatste alinea is zeer mooi verwoord in de tekst, dat is inderdaad het punt waar een EV niet tegenop kan en nooit zal kunnen.
    Zulke wagens worden dan ook gekocht door echte liefhebbers en er zal zeker niet alledaags mee gereden worden.
    Hoewel in straatbeeld het vol met BMW’s rijdt (bij ons in België toch) wil ik deze wel in de verzameling, maar je kan niet alles hebben…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)