
‘Race op zondag, verkoop op maandag’, was ooit het motto waarop autobouwers hun racepraktijken baseerden. Bij BMW hanteren ze tegenwoordig ‘race in juni, verkoop in november’. Want terwijl de BMW M8 GTE de kilometerstand al flink laat optellen, was zijn straatbroeder nergens te bekennen. Tot nu! Dit is de BMW 8-serie – onthuld en wel de avond voor de 24 uur van Le Mans.
Wat is de BMW 8-serie?
Goede vraag. Het is in ieder geval geen coupé-versie van de 7-serie. Zie het eerder als een vervanger van de 6-serie, maar dan groter, sneller en sterker. Verdorie, weer een tientje naar Daft Punk.
De BMW 8-serie is in ieder geval een flink gevaarte. Hij is 4.843 millimeter lang, 1.902 millimeter breed en 1.341 millimeter hoog. BMW claimt dat je zelfs achterin prima kunt zitten. De koplampen zijn de slankste van BMW ooit. BMW introduceert later nog een cabrio- en een Gran Coupé-versie. De BMW 8-serie moet een statement maken, en dat doet ie.
Welke motor ligt in de BMW 8-serie?
In de BMW M850i xDrive Coupé ligt een vernieuwde versie van de 4,4-liter V8. Nieuwe turbo’s, een nieuw ontstekingssysteem, een nieuwe krukas, nieuwe lagers, nieuwe zuigers en een nieuwe cilindercoating zorgen voor een toename naar 530 pk (+68 pk). Het koppel is toegenomen naar 750 Nm (+100 Nm) zonder extra gewicht toe te voegen aan de achtercilinder.
Een Steptronic-automaat met acht versnellingen verricht het schakelwerk. De BMW M850i xDrive sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Adaptive M-wielophanging, actieve stuurbekrachtiging en banden met verschillende maten voor en achter zijn standaard. Actieve rolstabilisatie is optioneel leverbaar voor BMW M850i xDrive.
Een BMW M8 – vermoedelijk met V8-motor – volgt later. Stiekem houden wij ook nog hoop voor een V12. Voor de dieselaars is er de BMW 840d xDrive. Een zes-in-lijn met 3,0 liter cilinderinhoud produceert 320 pk. Het bekende sprintje duurt 4,9 seconden en de top is wederom 250 km/u. Op 24 november 2018 staat hij bij de BMW-dealer. De prijzen volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De nieuwe auto’s van de Koninklijke Marechaussee rijden niet op diesel, benzine, waterstof óf elektriciteit
