Eind jaren tachtig waagde BMW de sprong in het diepe: ze gingen een V12-motor bouwen voor productieauto’s. In het decennium dat volgde, kwamen ze met de motor die liefhebbers kennen als de S70. Deze kwam in 1992 in de BMW 850 CSi te liggen en in aangepaste vorm uiteraard ook in de McLaren F1. De V12 in de BMW produceerde 385 pk en 542 Nm.

Om redenen die we nooit zullen begrijpen (al was er iets van een recessie in die tijd), werden er slechts 1.510 exemplaren van de BMW 850 CSi geproduceerd, waarvan dit er eentje is. Hij werd van de loopband geplukt in 1990 (twee jaar voor de verkoopstart) de fabriek als ‘ontwikkelingsauto’. Deze auto geldt dan officieel ook als een pre-productie model.

We weten niet helemaal zeker wat BMW heeft uitgespookt met dit prototype, maar op zich keuren we elk excuus van medewerkers om met zo’n auto te rijden goed. Veel kan het in ieder geval niet geweest zijn, want in 2022, dus ruim 30 jaar later, staat de teller pas op 8.643 kilometer. En dat is inclusief de kilometers die een bekende eigenaar heeft gereden.

Zijn eerste drie levensjaren bracht hij dus door bij de fabrikant in München waarna hij naar Venezuela werd verscheept om naar een speciale eigenaar te gaan. Hij werd opgepikt door een Venezolaanse auto- en motorsportlegende Alberto ‘Johnny’ Cecotto. Het is een van de weinige coureurs die echt wat presteerde op zowel twee als vier wielen.

De speciale eigenaar van de BMW 850 CSi

Cecotto pakte twee wereldtitels op de motor waarna hij overstapte naar de Formule 2. Hij finishte in zijn eerste seizoen gelijk op de gedeelde eerste plek. Daarna mocht hij doorstromen naar de F1 bij het team Theordore. Een jaar later stapte hij over naar het team Toleman, waar hij naast een rookie terechtkwam die luisterde naar de naam Ayrton Senna.

Later zou Cecotto ook nog de 24 uur van Spa in 1990 en de 24 uur van Nürburgring 1992 winnen. Ergens in de jaren negentig kocht Cecotto deze BMW 850 CSi. Waarschijnlijk reed hij meer op het circuit dan met zijn twaalfcilinder, want zoals gezegd staat er nog geen 10.000 kilometer op de teller. Uiteindelijk ging de auto terug naar BMW waar hij in het museum belandde.

Aan het einde van de maand gaat deze BMW 850 CSi met zeer weinig kilometers en een bijzondere historie onder de hamer. Er is geen minimumbod, maar spotgoedkoop zal hij niet zijn. RM Sotheby’s geeft geen prijsindicatie af voor deze BMW.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)