Die jongens van BMW zijn zo slecht nog niet. Als de techneuten het voor het zeggen hadden, zou elke BMW zijn uitgerust met een zes-in-lijn, een V8 of een V12. Het bewijs leverden ze in 2000, toen ze de V12 uit hun Le Mans-racer in een BMW X5 legde. Ze monteerden goudkleurige BBS-wielen en lieten Hans-Joachim Stuck ermee een nieuw record op de Nürburgring zetten. Stuck zette in de BMW X5 LM een tijd neer van iets meer dan 8 minuten. Pas in de laatste jaren konden SUV’s die tijd kloppen. De Audi RS Q8 doet het bijvoorbeeld in 7 minuten en 42 seconden. De techniek van de über-X5 was niet misselijk. Zo produceerde de 6,0-liter V12 zonder turbo’s maar liefst 700 pk bij 8.000 tpm. Het vermogen ging via een handgeschakelde zesbak naar alle wielen. BMW wilde met de auto peilen of er interesse bestond in een performance-SUV. We weten inmiddels dat die interesse ruimschoots aanwezig was, maar van een V12-versie voor productie kwam het nooit.

Kan ik zelf een BMW X5 LM bouwen?

Een BMW X5 van de E53-generatie is eenvoudig op de kop te tikken. Kies vooral een goedkoop hok met lagerschade of zoiets, die zijn best te vinden. De bodykit van de LM moet je met wat noeste arbeid prima na kunnen maken. Het is vooral een kwestie van alle kunststof delen spuiten en de achterbumper modificeren zodat de uitlaat in het midden uitkomt. De ophanging was grotendeels hetzelfde, op wat sportievere dempers na. Zelfs soortgelijke BBS-velgen en vier kuipstoelen moet niet te lastig zijn om ergens op te duiken. Bij de motor wordt het een stuk lastiger. Voor de BMW X5 LM gebruikten de techneuten niet de redelijk gangbare M70 V12, maar de S70/3. Dat is de raceversie van de V12 die in de McLaren F1 lag. En ga die maar eens zoeken. De V12-motor lag in de BMW V12 LM en de V12 LMR, met die laatste auto wonnen Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini en Yannick Dalmas de 24 Uur van Le Mans in 1999. Je vindt de auto in het museum van BMW.
Je zou op zoek kunnen gaan naar de S70B56-motor uit de BMW 850CSi, maar met 1.510 exemplaren is dat de minst vaak gebouwde productiemotor van BMW ooit. En dan moet je er onderdelen van de zes-in-lijn uit de BMW M3 E46 op schroeven om in de buurt te komen van de McLaren F1. Voor een 8-serie met die motor ben je minimaal 50.000 euro kwijt, en eigenlijk is het zonde om die auto van zijn twaalfcilinder te beroven. Conclusie: misschien is het handiger om geen kloon van de BMW X5 LM te bouwen en op zoek te gaan naar een ander project.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)