
TopGear reed zojuist de BMW ActiveHybrid 5. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: ActiveHybrid
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: heerlijk, droog, zonnig, 12 graden
Wat reden we?
De hybride versie van de BMW 5-serie. Een sappige auto met zes-in-lijn twinturbo benzinemotor die 306 pk levert en een elektromotor van 55 pk als extraatje. Samen leveren ze, als je vol op het gas gaat, 340 pk (er gaan wat pk’s verloren, maar maakt dat wat uit?).
Beviel het?
Zeker. De lading batterijen met elektromotor voegen bijna 200 kilo aan gewicht toe en dat is voelbaar. De achterkant lijkt er wat ‘vaster’ door, maar dat gaat ten koste van z’n natuurlijke speelsheid. Simpel gezegd: driften vergt wat ruwer rijgedrag.
Nog bijzonderheden?
Als je het vergelijkt met een standaard 5-serie niet. Hij heeft wat extra gewicht, zit vol slimme foefjes om energie in de accu’s op te slaan en weinig benzine te verbranden. Tot 60 km/u kun je bovendien geheel elektrisch rijden, al houdt ie dat – mits je rustig rijdt – maar vier kilometer vol. Meestal genoeg om van de snelweg naar huis te komen.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Een ‘kale’ versie kost je in Nederland 69.970 euro, reken op tien mille meer als je ‘m wilt aankleden. Qua bijtelling zit ie op 25%, ondanks een uitstoot van 149 g/km aan CO2.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Als je per se hybride wilt rijden dan is dit je auto. In dit segment dan. Je kunt voor minder ook een Lexus GS450h nemen, maar die is toch een stuk minder dynamisch.
Bekijk hieronder de promotievideo van de BMW ActiveHybrid 5.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit
