TopGear reed zojuist de BMW ActiveHybrid 5. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: ActiveHybrid
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: heerlijk, droog, zonnig, 12 graden
Wat reden we?
De hybride versie van de BMW 5-serie. Een sappige auto met zes-in-lijn twinturbo benzinemotor die 306 pk levert en een elektromotor van 55 pk als extraatje. Samen leveren ze, als je vol op het gas gaat, 340 pk (er gaan wat pk’s verloren, maar maakt dat wat uit?).
Beviel het?
Zeker. De lading batterijen met elektromotor voegen bijna 200 kilo aan gewicht toe en dat is voelbaar. De achterkant lijkt er wat ‘vaster’ door, maar dat gaat ten koste van z’n natuurlijke speelsheid. Simpel gezegd: driften vergt wat ruwer rijgedrag.
Nog bijzonderheden?
Als je het vergelijkt met een standaard 5-serie niet. Hij heeft wat extra gewicht, zit vol slimme foefjes om energie in de accu’s op te slaan en weinig benzine te verbranden. Tot 60 km/u kun je bovendien geheel elektrisch rijden, al houdt ie dat – mits je rustig rijdt – maar vier kilometer vol. Meestal genoeg om van de snelweg naar huis te komen.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Een ‘kale’ versie kost je in Nederland 69.970 euro, reken op tien mille meer als je ‘m wilt aankleden. Qua bijtelling zit ie op 25%, ondanks een uitstoot van 149 g/km aan CO2.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Als je per se hybride wilt rijden dan is dit je auto. In dit segment dan. Je kunt voor minder ook een Lexus GS450h nemen, maar die is toch een stuk minder dynamisch.
Bekijk hieronder de promotievideo van de BMW ActiveHybrid 5.
Reacties