
TopGear reed zojuist de BMW ActiveHybrid 5. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: ActiveHybrid
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: heerlijk, droog, zonnig, 12 graden
Wat reden we?
De hybride versie van de BMW 5-serie. Een sappige auto met zes-in-lijn twinturbo benzinemotor die 306 pk levert en een elektromotor van 55 pk als extraatje. Samen leveren ze, als je vol op het gas gaat, 340 pk (er gaan wat pk’s verloren, maar maakt dat wat uit?).
Beviel het?
Zeker. De lading batterijen met elektromotor voegen bijna 200 kilo aan gewicht toe en dat is voelbaar. De achterkant lijkt er wat ‘vaster’ door, maar dat gaat ten koste van z’n natuurlijke speelsheid. Simpel gezegd: driften vergt wat ruwer rijgedrag.
Nog bijzonderheden?
Als je het vergelijkt met een standaard 5-serie niet. Hij heeft wat extra gewicht, zit vol slimme foefjes om energie in de accu’s op te slaan en weinig benzine te verbranden. Tot 60 km/u kun je bovendien geheel elektrisch rijden, al houdt ie dat – mits je rustig rijdt – maar vier kilometer vol. Meestal genoeg om van de snelweg naar huis te komen.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Een ‘kale’ versie kost je in Nederland 69.970 euro, reken op tien mille meer als je ‘m wilt aankleden. Qua bijtelling zit ie op 25%, ondanks een uitstoot van 149 g/km aan CO2.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Als je per se hybride wilt rijden dan is dit je auto. In dit segment dan. Je kunt voor minder ook een Lexus GS450h nemen, maar die is toch een stuk minder dynamisch.
Bekijk hieronder de promotievideo van de BMW ActiveHybrid 5.
Meer van TopGear


Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer
