
Voor 25.000 euro kun je goed slagen voor een verstandige middenklasser. Een gretig driecilindertje, amicaal verbruik én een paar jaar garantie. Een Ford Focus, bijvoorbeeld, daar kun je je geen buil aan vallen. Of je luistert naar je hart en koopt iets wat in 2000 alleen bereikbaar was voor de elite: een BMW Alpina B12 6.0 Langversion.
Jazeker, deze overheerlijke BMW Alpina B12 6.0 van de befaamde ‘The Youngtimer Collection‘ moet naar schatting 25.000 tot 35.000 euro opleveren. En dan krijg je echt een hoop auto voor je poet. In alle opzichten: gewicht, lengte, luxe en motorinhoud. De tellerstand is een respectabele 50.273 kilometer.
De specificaties van de BMW Alpina B12 6.0
De cijfers in de naam BMW Alpina B12 6.0 staan respectievelijk voor de V12-motor en de 6,0 liter motorinhoud. Het vermogen is 430 pk en 600 Nm. De 0-100-tijd zit net onder de 6 seconden en de topsnelheid is ruim 290 km/u – dat is meer dan een hoop moderne Duitse sedans (al zijn die uiteraard begrensd).
Deze BMW Alpina B12 6.0 is één van de slechts 23 Langversions ooit gebouwd. Dit grijze exemplaar werd voor het eerst geleverd in Japan in 2000. Drie jaar geleden ging hij naar België en nu staat hij in Essen te wachten op jouw bod bij RM Sotheby’s. Koop dan.
Meer van TopGear


Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
