Het is niet de oer-3, de E30, want dat is de E21 die je eigenlijk nooit meer ziet rijden. De E30 is wel de oerdrifter. Bijna iedereen die op Zandvoort of een ander circuit wil leren sturen – en dan heb je een lichte, direct sturende, achterwielaangedreven doos op vier wielen nodig – gaat voor een E30. Want ja, een E30 kost ook werkelijk geen klap meer.
Dat is niet zo verwonderlijk aangezien een groot deel van de nu rijdende E30’s flink zijn toegetakeld. Eigenaren met een hang naar gouden kraaltjes en glimmende spiegeltjes hebben vele E30’s behangen met absurde spoilers, vreselijke wielen en tijgerprint bekleding. Maar gelukkig niet iedereen. De echte liefhebber houdt zijn E30 puur. Met slicks, een rolkooi en een racestuur.
Het was ons bijna ontgaan maar de E30 bestaat dit jaar 25 jaar en dat wordt ook in Nederland en België gevierd. Op zondag 5 augustus a.s. vindt er een jubileummeeting plaats in Gemert en iedereen met een E30 of iedereen die de E30 een warm hart toedraagt, is daar welkom. Op
deze site – de E30 Fansite – lees je er alles over.
Nog wat feitjes over die oude 3-serie? Het was de eerste 3 die als vierdeurs en Touring geleverd werd. En ook de eerste 3 met een dieselmotor. En de eerste 3 die door BMW’s motorsportafdeling onder handen werd genomen om als M3 te verschijnen (die moet je hebben als je echt wilt leren rijden: origineel met 200 pk, later als Evolution-uitvoering met 215 pk en weer later als Sport Evolution met 238 pk). En de eerste 3 die ook met vierwielaandrijving besteld kon worden. In 1994 werden de laatste E30’s geproduceerd, toen nog alleen in Touring-uitvoering.
Ga kijken in Gemert, doe een bod van pakweg 50 euro op een nette 320i (zes cilinders en vanaf 125 pk) of 10 euro meer voor een 325i (170 pk), zet de wielen scheef en zoek het dichtstbijzijnde circuit op. Of een verlaten industrieterrein…
Reacties