BMW is momenteel een van de weinige Duitse automerken die de verkopen van elektrische auto’s ziet stijgen. In de eerste helft van dit jaar verkochten ze bijna een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar dit betekent niet dat ze zichzelf rijk rekenen en de benzinemotor de dikke middelvinger geven. Nee, het Duitse merk blijft strijden voor een toekomst waar mensen nog kunnen kiezen wat ze kopen.

Kleine samenvatting: vanaf 2035 mogen grote autofabrikanten geen nieuwe auto’s meer verkopen met een verbrandingsmotor. Duitsland was het niet mee eens met de regel en na een hoop gesteggel in 2022 ging de EU akkoord met een uitzondering. Auto’s die uitsluitend op synthetische brandstoffen rijden, ook wel eFuels genoemd, mogen in 2035 ook verkocht worden. Deze brandstoffen zijn CO2-neutraal.

eFuels toch niet de redding van de benzinemotor, denkt BMW

BMW 520i (2024) motor

Deze uitzondering op de regels wordt beschouwd als de ‘redding van de verbrandingsmotor in Europa’. Alleen BMW vreest nu dat de uitzondering een soort zoethoudertje is om alsnog een effectief verbod op de benzine- en dieselmotor erdoorheen te drukken. In een persbericht zegt BMW-CEO Oliver Zipse dat er een ‘significant risico is dat eFuels politiek ingezet wordt voor het debat over het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035’.

De baas van BMW zegt dat er veel aanwijzingen zijn dat het openstellen voor eFuels mogelijk een schijnoplossing is, omdat de EU geen plannen zou hebben om de productie te stimuleren. Dus fabrikanten mogen dan verbrandingsmotoren bouwen voor een brandstof die niet (voordelig) leverbaar is. Niemand zal dus zo’n auto kopen en effectief is er dan alsnog een verbod op de benzinemotor.

Lees ook: Wat kost zo’n litertje eFuel momenteel?

‘Als er dan echter niets wordt ondernomen om de productie van brandstoffen met een laag CO2-gehalte te versnellen en het gebruik ervan haalbaar te maken, zou dit een doelbewust verbod op verbrandingsmotoren via de achterdeur zijn’, zegt Zipse. ‘Wij blijven geloven dat een categorisch verbod op verbrandingstechnologie verkeerd is’, vult hij aan.

BMW M2 facelift 2024 rijdend schuin achter

De voor- en nadelen van eFuels

Om eFuels te maken wordt er CO2 uit de lucht gevangen. Bij het verbranden van de synthetische brandstof komt dezelfde uitstoot weer vrij. CO2-neutraal dus. Het nadeel is dat de brandstof wel energie kost om te maken. Daarnaast zijn verbrandingsmotoren van zichzelf niet bijster efficiënt: zo’n 60 procent van de energie gaat verloren. De synthetische peut is dus zeker niet de meest efficiënte manier om met energie om te gaan.

Een groot voordeel is dat het grootste deel van het bestaande wagenpark op het spul kan rijden. Je hoeft dus geen laadpalen neer te zetten of nieuwe auto’s te bouwen; door de ouderwetse benzine te vervangen met eFuels, heb je ineens een CO2-neutraal wagenpark. Daar valt dus best wat voor te zeggen, in ieder geval als tussenoplossing. BMW zegt ook niet dat elektrische auto’s de duivel zijn, maar ze willen graag een betere verdeling. Misschien zo’n slecht idee nog niet.

Reacties

  • Loekie heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

    De volgende generatie zal een serieus probleem hebben met het recyclen van de accu pakketten….,en grondstoffen vinden om electronica te maken.Al in de jaren 20 van de vorige eeuw is GTL uitgevonden ,puurste vorm van diesel….ik heb t zelf in mn Mercedes diesel verbruikt,resultaat meetbaar minder uitstoot…alleen is GTL alleen bij de jachthaven te koop ,en niet langs de weg….waar een wil is een weg….Alleen wordt de electrische auto er echt door heen gedrukt,of het stroom net het aan kan of niet….dan maar een Blackout….? Helaas is de werkelijkheid dat er bij Abcoude velden vol gebruikte Tesla s staan die niemand wil….gebruikte autos van amper 3 jaar .
    Is dat groen? Iets produceren wat na 3 jaar de Schredder in kan ?

    Reageer
  • Henri heeft op 7 augustus 2024 geschreven:

    Met eFuels verschuif je min of meer het probleem. Je productie wordt schoon en je gebruikt geen fossiele basis meer, maar je uitstoot bij gebruik blijft nog steeds bestaan. In dat opzicht verandert er niets ten opzichte van nu.

    Het bijkomende probleem is dat je enorm veel productie moet hebben en daar heb je enorm veel waterstof voor nodig. Dat kost zowel veel geld als vraagt veel elektriciteit. Het zal dus hoe dan ook (veel) duurder worden en je hebt nog behoorlijk wat uitdagingen om het te realiseren.

    Maar om van fossiele brandstoffen af te komen kan het wel een stap in de goede richting zijn. Ik zie voor eFuels zelf meer toepassing bij luchtvaart en zeetransport omdat daar electrificatie en waterstof problematisch zijn als schone alternatieven.

    • Claes heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

      Het komt niet van fossielen dat is een leugen van Rockefeller om de prijs hoog te kunnen houden door zogezegd schaarste in werkelijkheid is olie onuitputtelijk omdat het van heel diep in de aarde komt en onder heel hoge druk onstaat het is werkelijk het bloed van de aarde.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear