BMW presenteerde in Rotterdam haar plannen voor een elektrische toekomst. En deed meteen boter bij de vis: de kans dat je binnekort een ActiveE (een vol-elektrische 1-serie Coupé tegenkomt, is redelijk groot.

Leuk, niet leuk: de werkelijkheid is dat de toekomst van de auto in elektriciteit ligt. BMW maakte gisteren in Rotterdam bekend dat een vloot van 30 testauto’s naar Nederland komt om daar praktijkervaring op te doen. De auto’s worden ter beschikking gesteld aan grote bedrijven en organisaties, die ze naar eigen inzicht mogen inzetten. Het is BMW te doen om de ervaringen – hoe veel en vaak wordt er opgeladen, hoe reëel is de angst ergens nooit aan te zullen komen; je kunt ze zelf bedenken. Kosten noch moeite waren gespaard: BMW-bestuursvoorzitter Norbert Reithofer was ingevlogen voor een vlammende speech vol toekomst, jeugd, verantwoordelijkheid én ‘fun to drive’, en een ontmoeting met ‘wie is ook alweer die man die naast Reithofer zit op foto 3?’. Hij maakte duidelijk dat BMW de komende jaren vol gaat inzetten op milieugerelateerde onderwerpen. Natuurlijk de elektrische auto, die in 2013 echt gestalte gaat krijgen in de i3, maar ook (plug in-)hybrides als de i8, die een jaar later zal komen. Maar daar houdt het niet op: de fabriek in Leipzig moet de eerste CO2-neutrale autofabriek ter wereld worden en BMW is in Duitsland een autodeel-project gestart waar ook nogal veel van wordt verwacht. En natuurlijk blijft de verbetering van de conventionele brandstofmotoren een belangrijk punt.

Als Reithofer één ding benadrukte, was het dat de switch naar elektrisch veel meer een psychologische dan een technische is. ‘Toen de auto uitgevonden werd, zag hij eruit als een koets zonder paarden – dat was men nu eenmaal gewend. We doen nu hetzelfde en dat zou je eigenlijk niet moeten willen. Een elektrische auto ís gewoon anders, je moet nadenken over je gebruik. En hoe erg is dat eigenlijk? Hoe enorm is het verschil niet tussen de eerste Apple computer en een iPad? En hoe veel tijd zit daar nou helemaal tussen? Die kant moeten we met de elektrische auto ook op.’

We konden nog een blokje om met de ActiveE – daarover lees je meer in de komende TopGear Magazine!

 

Reacties

Meer van TopGear