De negende editie van de jaarlijkse Engine of the Year verkiezingen is opnieuw uitgedraaid op een afgetekende overwinning voor BMW. Van de twaalf categorieën wonnen de Duitsers er zeven, waaronder de belangrijkste, de Best Engine Award.

Die titel was namelijk weggelegd voor de 3,0-liter zescilinder lijnmotor van de BMW 335i. Een mooie overwinning voor BMW, zeker als je weet dat de betreffende krachtbron omwille van het milieu enigszins geknepen – met 302 pk – de fabriek verlaat. Wie een beetje overweg kan met een schroevendraaier, maakt daar op de rollerbank met gemak 350 pk van.

Eigenlijk kan deze prijzenslag net zo goed worden omgedoopt tot BMW Engine of the Year Award. In het verleden ging BMW met de 3,2-liter zescilinder van de vorige M3 al zes keer met de eer strijken, en bij de voorgaande twee edities was de 5,0-liter V10 van de BMW M5 en M6 de beste van allemaal. Al betekent dat niet dat de concurrentie helemaal stil zit. In de klasse van 3,0 tot 4,0 liter was de zescilinder boxermotor van Porsche bijvoorbeeld de beste, al moest deze krachtbron in de categorie van high performance motoren dan weer zijn meerdere erkennen in de eerder gememoreerde V10 van BMW. En ook in een aantal andere categorieën ontvingen fabrikanten als Toyota en Volkswagen nog een bokaal.

Aan de zegereeks van BMW lijkt voorlopig geen einde te komen. Nu al wordt voorspeld dat een nog te introduceren viercilinder diesel met 204 pk volgend jaar hoge ogen gaat gooien. Om moedeloos van te worden…

Voor de echte auto-nerds de winnaars op een rij:

International Engine of the Year 2007 – BMW 3-litre Twin-Turbo (335i)

Best New Engine of 2007 – BMW 3-litre Twin-Turbo (335i)

Best performance engine -BMW 5,0L V10 (M5, M6)

Best fuel economy/alternative – Toyota 1,5L Hybrid Synergy drive (Prius)

<1,0 L – Toyota 1,0L (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1)

1,0 – 1,4L
– Volkswagen 1,4L TSI (Golf, Touran, Jetta)

1,4 – 1,8L – BMW-PSA 1,6L Turbo (MINI, Peugeot 207)

1,8 – 2,0L
– Volkswagen 2,0L Turbo (Golf, Audi A3, A6, SEAT Leon, Skoda Octavia)

2,0 – 2,5L – BMW 2,5L (325, 525, X3, Z4)

2,5 – 3,0L
– BMW 3L Twin-Turbo (335i)

3,0 – 4,0L – Porsche 3.6L Turbo (911 Turbo)

Meer dan 4,0L
– BMW 5,0L V10 (M5, M6)

Reacties

Meer van TopGear