Wat begon met een fabriek voor vliegtuigmotoren en motorfietsen, transformeerde tot de geboorteplaats van een paar van de meest geliefde automotoren ter wereld. Denk aan de zes-in-lijn van de M3, de V10 uit de M5 of de V12 van Rolls-Royce. Meer dan honderd jaar bouwde de BMW-fabriek in München verbrandingsmotoren in allerlei soorten en maten. En dat is nu voorbij.
Vorig jaar vierde BMW nog de honderdste verjaardag van de hoofdfabriek in München. Sinds het begin zijn er verbrandingsmotoren gebouwd, dus je mag deze transitie gerust het einde van een tijdperk noemen. De plek waar de motoren gebouwd werden, wordt nu ingericht op de volgende generatie elektrische auto’s te gaan bouwen; de zogenoemde Neue Klasse.
De laatste verbrandingsmotor die uit de hoofdfabriek in München kwam, was een achtcilinder, zo meldt het Duitse BR.de. Het einde van de motorenproductie in München betekent niet dat Rolls-Royce nu gedwongen alleen nog maar elektrische auto’s moet bouwen. De fabriek het Engelse Hams Hall en het Oostenrijkse Steyr bouwt nu de verbrandingsmotoren voor de merken van de BMW Group.
Reacties