BMW HP4 Race Prototype

Exclusief racemonster blikt vooruit naar een vederlichte toekomst

Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW GroupBMW HP4
Foto('s): BMW Group
BMW HP4
BMW HP4
BMW HP4
BMW HP4
BMW HP4
BMW HP4
BMW HP4

Koolstofvezel wordt het helemaal in motorfietsland. Meerdere fabrikanten zijn er uitvoerig mee bezig om het in hun modellen te verwerken, en BMW wil binnenkort zelfs een nieuwe fiets op de markt brengen die voor het belangrijkste deel uit het gewicht besparende spul bestaat. In Milaan onthulden ze een conceptversie die je de komende tijd laat watertanden.

Wat voor specificaties heeft de BMW HP4?

Deze HP4 Race is op het moment nog gehuld in vraagtekens, met als belangrijkste raadsel wat voor blok erin ligt. Dat is echter van ondergeschikt belang aan de manier waarop ie geconstrueerd is. BMW is er nogal op gebrand om de technologische voordelen van carbon toe te passen op hun motorfietsen, zoals de autodivisie dat bij de i3 en i8 al eerder deed, en deze HP4 is hiervoor hun sinistere showcase.

BMW Motorrad-president Stefan Schaller drukt zich er met slechts twee zinnen over uit: ‘De BMW HP4 Race krijgt een volledig uit koolstofvezel opgetrokken hoofdframe, en koolstofvezel velgen. We zullen in de lente van 2017 meer over dit model onthullen.’

Hoe zwaar zal de BMW ongeveer worden?

Het drooggewicht van BMW’s huidige supersportmachine, de S 1000 RR, is net geen 180 kilo. Dat is al behoorlijk weinig in relatie tot zijn vermogen van 199 pk. Met deze bouwwijze zullen er nog de nodige pondjes vanaf geschraapt worden; zodat jij weer met iets minder schuldgevoel een extra grote lunch kunt verorberen.

Het enige wat we verder over de HP4 Race weten, is dat hij in een zeer beperkte oplage met de hand gebouwd zal worden. Gezien z’n naamgeving zouden dat best eens niet voor de straat bedoelde, exclusieve circuitfietsen kunnen zijn – maar wie weet. Het resultaat staat op het programma voor de tweede helft van 2017.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken