![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/bmw-1-serie-facelift-2024-m135-rijder-3-4-achter-close.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/bmw-1-serie-facelift-2024-m135-rijder-3-4-achter-close.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/bmw-1-serie-facelift-2024-m135-rijder-3-4-achter-close.jpg)
Bij de 1-serie verdween de 'i' al van de typeaanduiding
Dat Volkswagen op het punt stond om het GTI-label de nek om te draaien, geeft aan dat geen enkele naam onsterfelijk is in de autowereld. Zelfs als de typeaanduiding al jaren gebruikt wordt. Zo is de voor BMW-fans bekende ‘i’ achter de typeaanduiding aan het verdwijnen. Maar tot onze verbazing zagen we het lettertje toch weer verschijnen op de vernieuwde BMW 2-serie. De grote vraag is dus: waarom is de ‘i’ bij de 1-serie verdwenen, maar bij de 2-serie niet?
Voor wie niet zo in de BMW’s zit: het lettertje aan het einde van de modelnaam geeft aan wat voor brandstof de auto lust. Een 318d is bijvoorbeeld een 3-serie met een dieselmotor, de 530e is een 5-serie heeft een plug-in hybride aandrijflijn en de 120i was altijd een 1-serie met een benzinemotor. Elektrische BMW’s hebben een ‘i’ vóór het getal, zoals bij de i4 of i7.
Om verwarring te voorkomen, zou BMW bij benzinemodellen, het lettertje aan het einde weglaten. Maar dat gebeurde dus niet bij de vernieuwde 2-serie. De nieuwe M240i heet dus nog altijd M240i. En de 220i heet ook 220i. BMW legt aan TopGear Nederland uit hoe dit zit: ‘Pas bij een geheel nieuwe modellengeneratie, zoals de laatst aangekondigde 1-serie, verdwijnt de ‘i’ in de modellenomschrijving.’
De woordvoerder voegt toe: ‘De vernieuwde 2-serie Coupé heeft nog wel de ‘i’ in de modellenomschrijving, omdat dit een ‘lifecycle impulse’ betreft.’ Voor de duidelijkheid: een lifecycle impulse (ook wel LCI genoemd) is BMW’s koosnaam voor een facelift. Pas als er een compleet nieuwe generatie van de modellijn wordt gelanceerd, verdwijnt de ‘i’ bij benzine-BMW’s.
Reacties