Dat Volkswagen op het punt stond om het GTI-label de nek om te draaien, geeft aan dat geen enkele naam onsterfelijk is in de autowereld. Zelfs als de typeaanduiding al jaren gebruikt wordt. Zo is de voor BMW-fans bekende ‘i’ achter de typeaanduiding aan het verdwijnen. Maar tot onze verbazing zagen we het lettertje toch weer verschijnen op de vernieuwde BMW 2-serie. De grote vraag is dus: waarom is de ‘i’ bij de 1-serie verdwenen, maar bij de 2-serie niet?

Voor wie niet zo in de BMW’s zit: het lettertje aan het einde van de modelnaam geeft aan wat voor brandstof de auto lust. Een 318d is bijvoorbeeld een 3-serie met een dieselmotor, de 530e is een 5-serie heeft een plug-in hybride aandrijflijn en de 120i was altijd een 1-serie met een benzinemotor. Elektrische BMW’s hebben een ‘i’ vóór het getal, zoals bij de i4 of i7.

Waarom de vernieuwde BMW 2-serie nog een ‘i’ krijgt

Om verwarring te voorkomen, zou BMW bij benzinemodellen, het lettertje aan het einde weglaten. Maar dat gebeurde dus niet bij de vernieuwde 2-serie. De nieuwe M240i heet dus nog altijd M240i. En de 220i heet ook 220i. BMW legt aan TopGear Nederland uit hoe dit zit: ‘Pas bij een geheel nieuwe modellengeneratie, zoals de laatst aangekondigde 1-serie, verdwijnt de ‘i’ in de modellenomschrijving.’

BMW 120 1-serie badge

De woordvoerder voegt toe: ‘De vernieuwde 2-serie Coupé heeft nog wel de ‘i’ in de modellenomschrijving, omdat dit een ‘lifecycle impulse’ betreft.’ Voor de duidelijkheid: een lifecycle impulse (ook wel LCI genoemd) is BMW’s koosnaam voor een facelift. Pas als er een compleet nieuwe generatie van de modellijn wordt gelanceerd, verdwijnt de ‘i’ bij benzine-BMW’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)