
Dat Volkswagen op het punt stond om het GTI-label de nek om te draaien, geeft aan dat geen enkele naam onsterfelijk is in de autowereld. Zelfs als de typeaanduiding al jaren gebruikt wordt. Zo is de voor BMW-fans bekende ‘i’ achter de typeaanduiding aan het verdwijnen. Maar tot onze verbazing zagen we het lettertje toch weer verschijnen op de vernieuwde BMW 2-serie. De grote vraag is dus: waarom is de ‘i’ bij de 1-serie verdwenen, maar bij de 2-serie niet?
Voor wie niet zo in de BMW’s zit: het lettertje aan het einde van de modelnaam geeft aan wat voor brandstof de auto lust. Een 318d is bijvoorbeeld een 3-serie met een dieselmotor, de 530e is een 5-serie heeft een plug-in hybride aandrijflijn en de 120i was altijd een 1-serie met een benzinemotor. Elektrische BMW’s hebben een ‘i’ vóór het getal, zoals bij de i4 of i7.
Waarom de vernieuwde BMW 2-serie nog een ‘i’ krijgt
Om verwarring te voorkomen, zou BMW bij benzinemodellen, het lettertje aan het einde weglaten. Maar dat gebeurde dus niet bij de vernieuwde 2-serie. De nieuwe M240i heet dus nog altijd M240i. En de 220i heet ook 220i. BMW legt aan TopGear Nederland uit hoe dit zit: ‘Pas bij een geheel nieuwe modellengeneratie, zoals de laatst aangekondigde 1-serie, verdwijnt de ‘i’ in de modellenomschrijving.’

De woordvoerder voegt toe: ‘De vernieuwde 2-serie Coupé heeft nog wel de ‘i’ in de modellenomschrijving, omdat dit een ‘lifecycle impulse’ betreft.’ Voor de duidelijkheid: een lifecycle impulse (ook wel LCI genoemd) is BMW’s koosnaam voor een facelift. Pas als er een compleet nieuwe generatie van de modellijn wordt gelanceerd, verdwijnt de ‘i’ bij benzine-BMW’s.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
