
Dat Volkswagen op het punt stond om het GTI-label de nek om te draaien, geeft aan dat geen enkele naam onsterfelijk is in de autowereld. Zelfs als de typeaanduiding al jaren gebruikt wordt. Zo is de voor BMW-fans bekende ‘i’ achter de typeaanduiding aan het verdwijnen. Maar tot onze verbazing zagen we het lettertje toch weer verschijnen op de vernieuwde BMW 2-serie. De grote vraag is dus: waarom is de ‘i’ bij de 1-serie verdwenen, maar bij de 2-serie niet?
Voor wie niet zo in de BMW’s zit: het lettertje aan het einde van de modelnaam geeft aan wat voor brandstof de auto lust. Een 318d is bijvoorbeeld een 3-serie met een dieselmotor, de 530e is een 5-serie heeft een plug-in hybride aandrijflijn en de 120i was altijd een 1-serie met een benzinemotor. Elektrische BMW’s hebben een ‘i’ vóór het getal, zoals bij de i4 of i7.
Waarom de vernieuwde BMW 2-serie nog een ‘i’ krijgt
Om verwarring te voorkomen, zou BMW bij benzinemodellen, het lettertje aan het einde weglaten. Maar dat gebeurde dus niet bij de vernieuwde 2-serie. De nieuwe M240i heet dus nog altijd M240i. En de 220i heet ook 220i. BMW legt aan TopGear Nederland uit hoe dit zit: ‘Pas bij een geheel nieuwe modellengeneratie, zoals de laatst aangekondigde 1-serie, verdwijnt de ‘i’ in de modellenomschrijving.’

De woordvoerder voegt toe: ‘De vernieuwde 2-serie Coupé heeft nog wel de ‘i’ in de modellenomschrijving, omdat dit een ‘lifecycle impulse’ betreft.’ Voor de duidelijkheid: een lifecycle impulse (ook wel LCI genoemd) is BMW’s koosnaam voor een facelift. Pas als er een compleet nieuwe generatie van de modellijn wordt gelanceerd, verdwijnt de ‘i’ bij benzine-BMW’s.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
