
Wees gerust: de kans dat de buren dit apparaat voor jouw deur zetten, is zo goed als nihil. In ieder geval niet de komende negentien jaar. De BMW i Vision Circular is namelijk een conceptcar die laat zien hoe een BMW er in 2040 uit zou kunnen zien. En dan schijn je zelfs dát niet al te letterlijk te moeten nemen, want het gaat er vooral om hoe er met de materialen is omgesprongen. Vandaar dat ‘Circular’ – het gaat voornamelijk over hergebruik en recycling.
BMW i Vision Circular gebruikt (nog) niet bestaande accu’s
Dat blijkt ook wel uit het feit dat BMW het helemaal niet heeft over motoren, prestaties of specificaties. Het zou ons al verbazen als er überhaupt een motor in ligt. Het enige dat het merk loslaat, is dat er vastestofbatterijen, beter bekend als solid-state, in de i Vision Circular zouden liggen. Die zijn eindeloos veel sneller op te laden en kunnen meer energie opslaan, maar zijn er nog niet. Of nou ja, niet in een (economisch) toepasbare vorm. En dat is precies waar zo’n beetje elke auto- of accufabrikant op dit moment naar zoekt. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat we in 2040 wel zo ver zijn, dus vooruit.
Alles is eerder gebruikt
Alles draait dus om hergebruik. Zo zou de BMW i Vision Circular voor de volle 100 procent recyclebaar moeten zijn, terwijl hij zelf ook voor een groot deel uit eerder gebruikte materialen bestaat. Voorbeeldjes: de carrosserie is gemaakt van geanodiseerd aluminium en alle gebruikte kunststoffen hebben al een eerder leven achter de rug. Het dashboard en andere interieurdelen zijn niet gelijmd, maar vastgeklikt, zodat ze gemakkelijk te demonteren zijn. En het BMW-logo is geen apart plaatje, maar in het aluminium gegraveerd. Ook alle stoffen, bijvoorbeeld de bekleding en het tapijt, zijn van gerecyclede materialen.
Blijft over: het design. Tsja. We gaan er maar van uit dat BMW beter weet wat wij in 2040 mooi zullen vinden dan wijzelf. En weet je wat? Verder zeggen we er gewoon even lekker niks over. Al zijn we wel benieuwd wat jij ervan vindt…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
