Aanschouw, het slotstuk van de de intensiefste teasercampagne van BMW sinds tijden. Dit is de BMW i Vision Dee, wat staat voor Digital Emotional Experience. Het draait hier niet zozeer om de auto, die is in dit geval slechts de technologiedrager. Met de Dee wil BMW de hard- en software van de toekomst laten zien.
Hoewel de BMW i Vision Dee een volbloed studiemodel is, spreekt het merk direct al intenties uit om bepaalde dingen in 2025 op productiemodellen te introduceren. Bijvoorbeeld het gigantische head-up display dat over de volle breedte van de voorruit wordt geprojecteerd. Bij de Dee gaat de projectie zelfs over de gehele voorruit.
Je kunt het grote head-up display minimaliseren
Via een slider op het minimalistische dashboard kan de bestuurder instellen hoeveel head-up display er getoond wordt. Het merk noemt dit zelf de Mixed Reality Slider. Van alleen de kilometerteller tot ‘toegang tot virtuele werelden’. Volgens BMW worden er op deze manier verschillende zintuigen aangesproken om een ‘nieuwe dimensie van rijplezier’ te creëren.
De BMW i Vision Dee begroet de passagiers al aan de buitenkant met een boodschap op de zijruiten. De ruiten kun je trouwens ook op commando verduisteren, om zo de inzittenden af te sluiten van de buitenwereld. De rest van de auto is heel ingetogen ontworpen (kijk maar naar de nieren) om de aandacht op het interieur te vestigen.
De BMW i Vision Dee past zijn lak aan
Ook is de Dee bedekt met 240 ‘e-inktpanelen’. Dit zijn panelen die van kleur kunnen veranderen. Het werkt ongeveer zoals een e-reader, maar in dit geval kunnen de panelen ook kleur weergeven. De Dee past zich dus naar jouw smaak aan.
De Neue Klasse van BMW komt eraan
De BMW i Vision Dee is een demonstratie van de digitale richting die het merk in wil slaan. Daarnaast willen ze ook elektrisch en circulair worden in Beieren. Onder de noemer ‘Neue Klasse’ (een verwijzing naar de voorloper van de 5-serie uit de jaren ’60) komt BMW met een lading nieuwe elektrische en digitale auto’s. Dit jaar gaan ze er meer over verklappen.
Reacties