
De achtste generatie van de BMW 5-serie staat voor de deur. Sinds de eerste generatie in 1972 heeft BMW meer dan tien miljoen 5-series verkocht. Genoeg reden dus om nu, in het ontluikende elektrische tijdperk, ook een BMW i5 te introduceren. Helaas krijgen we de i5 alleen nog onder een doek te zien, waarbij alleen de koplampen zichtbaar zijn. Maar wat geeft het; BMW maakt bekend dat er ook een elektrische i5 M Performance komt, en een i5 Touring.
In oktober van dit jaar wordt de elektrische 5-serie gelanceerd. Hij zou dan ‘dynamischer en comfortabeler dan ooit’ moeten zijn met ‘een frisse interpretatie van het kenmerkende, elegante, sportieve ontwerp’. Even afwachten of we dan al een knipoog gaan zien naar de Neue Klasse en de BMW i Vision Dee. Wel krijgt de volgende BMW i5 het gedraaide display.
Motorisering van de BMW i5
Voordat BMW compleet over gaat op elektrisch rijden komt de nieuwe 5-serie nog met benzine- en dieselmotoren, maar wel altijd geholpen door elektriciteit. Er komen een mild-hybride aandrijflijn met 48 volt en een plug-in hybrideversie, naast de volledig elektrische i5 natuurlijk. Specificaties van deze versies maakt BMW nog niet bekend.
BMW i5 Touring en BMW i5 M Performance
Na de introductie van de BMW i5 in oktober moeten we tot 2024 wachten tot de i5 Touring komt. Daar kijkt BMW-voorzitter Oliver Zipse erg naar uit: ‘De BMW 5 Serie Touring is erg populair, vooral in Europa. Vanaf het voorjaar van 2024 komt er dan ook een volledig elektrische versie, die ons echt onderscheidend maakt in dit segment.’
Daarnaast hoopt Zipse voor de M Performance-versie van de BMW i5 op net zo’n succes als bij de i4. ‘De volledig elektrische BMW i4 M50 heeft laten zien hoe BMW dynamische prestaties en elektrische mobiliteit tot in de perfectie combineert. Het was wereldwijd het bestverkochte BMW M-model in 2022.’ Wanneer de i5 M Performance komt, maakt het merk nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
