Jawel, er is weer het een en ander gelekt. Ditmaal is het een overzicht van de op stapel staande modellen van BMW voor komend jaar. Verrassend? Ja en nee.

Zo is natuurlijk al het nodige bekend. Op de eerste autoshow van komend jaar (Detroit) presenteert de Duitse fabrikant de nieuwe Z4 met in eerste instantie louter zescilinders. Daarna is het de beurt aan de autoshow van Genève. En wat zien we daar zoal? Vier concept cars, waaronder de Progressive Activity Sedan (PAS), oftewel een coupéachtige 5-serie. Verder zien we de Concept eDrive, een elektrisch vehikel gebaseerd op de 1- of 3-serie (we laten nog wat te raden over), en de Z4 Individual. Onder de vlag van BMW opereert ook Rolls, die met de EX102 Concept afreizen naar Genève. Inderdaad, de baby-Rolls.

Niet veel later opent de AutoRai haar deuren. En welke internationale primeurs zien we daar? Inderdaad, zoals altijd: geen. Goed, op naar Shanghai dan. In China staat de 760Li met een dikke V12, net als wellicht de 7-serie met xDrive vierwielaandrijving. In september zien we in Frankfurt het productiemodel van de PAS en de Mini Crossover. Ook presenteert BMW in Duitsland een studiemodel van een nieuwe sportwagen op basis van de 1-serie.

En waar blijft de X1 dan? Nou, die komt pas eind 2009. Meer X-nieuws is er dan in de vorm van een M-versie voor zowel de X5 als X6. Een hybride van laatstgenoemde lelijke eend volgt in 2010.

Meer van TopGear