Opeens zie je ze overal rijden: de BMW iX1, de elektrische uitvoering van BMW’s meest bescheiden SUV. Eerst alleen leverbaar als xDrive30 met twee elektromotoren, nu ook als (iets) vriendelijker geprijsde BMW iX1 eDrive20, de versie die wij voor deze test rijden. Hoewel hij groter is dan de vorige X1 – het scheelt toch een goede 5 centimeter – oogt hij compacter, gedrongener. Als een vechtersbaasje.

Dat zit hem vooral in z’n grille, die zo groot is dat je hoofd met gemak in een van de nieren zou passen. Geen zorgen: dat kan niet, ook niet per ongeluk, want die nieren zitten potdicht. EV, weet je wel. Ach, BMW hangt zijn identiteit er goeddeels aan op, dus het is ze vergeven.

Weinig rijhulpjes, en daarom beter

Achter het dichte plastic kunnen overigens wel de nodige sensoren en systemen worden geïnstalleerd die je het rijden voor een deel uit handen nemen. Maar niet bij onze testauto: die heeft de verplichte rijstrookhulp, ouderwetse cruisecontrol waarbij je nog zelf moet remmen voor voorliggers, en verder niets. Dat is nog eens een verademing.

We betrappen onszelf op een oude aanname: dat BMW’s zonder vierwielaandrijving dan toch in ieder geval achterwielaandrijving hebben. We weten wel beter, maar toch zijn we verrast wanneer we de eDrive20 op zijn staartje trappen en het stuur overenthousiast naar links en rechts begint te trekken. Oh ja: de X1 deelt zijn platform met de 2-serie Active Tourer en de Mini Countryman en heeft dus in de basis voorwielaandrijving.

Hoe rijdt zo’n voorwielaangedreven iX1?

Niks mis mee, want ook in die categorie bouwt BMW uitstekende stuurmachines. De iX1 reageert kort en scherp op je handbewegingen en voelt in alle richtingen solide en onbuigbaar aan. De limiet ligt ver weg en je kunt dan ook, SUV of niet, uitbundig met ’m stoeien. Als ie een kapsel had, pakte je ’m beet en wreef je er met je knuist doorheen.

BMW iX1 eDrive20 rijdend zijkant

Zijn onderstel heeft de stevige veerkracht van een tennisbal, wat op matig wegdek of net even verkeerd ingeschatte drempels soms op je zenuwen gaat werken, maar prima in het algemene plaatje past. Zelfs in de Sport-stand laat het stroompedaal bedeesd zijn vermogen los – geen vlijmscherpe elektro-acceleraties hier – maar dat is ook een stukje zelfbescherming. Vanwege die voorwielaandrijving. Echt snel is de eDrive20 niet, maar zeker voor een instapmodel knalt ie heus met verve van rotonde naar rotonde. Op de snelweg trakteert ie je dan weer op luxueuze stilte.

De binnenkant van de BMW iX1

Het interieur van de iX1 zit mooi in elkaar en is gelukkig niet te opzichtig. Fraaie schermen, stemmige sfeerverlichting, een centraal rechtopstaand laadplateau met een klemmetje zodat je telefoon niet in het rond vliegt – het is allemaal keurig voor elkaar. Achterin is het voor volwassenen redelijk goed zitten: hoofdruimte hebben we te over, maar de beenruimte wordt al snel krap als de mensen voorin niet willen of kunnen inschikken.

We zijn extra gek op de persoon bij BMW Nederland die deze uitvoering samenstelde, niet alleen omdat hij of zij de rijassistentie zoveel mogelijk achterwege liet, maar ook omdat wél werd geopteerd voor dreunende Harman Kardon-audio en stoelmassage. De kleur en uitvoering van jouw specifieke iX1 komen terug in de animaties van de auto op de schermen – dat is het soort details waar we van houden. Zoals bij alle moderne BMW’s zijn de rijmodi echter onverklaarbaar. Personal en Sport oké, maar ook jij hebt onderweg nooit gedacht: waar ik nu echt behoefte aan heb, is een Digital Art-optie…

De prijs van de goedkoopste BMW iX1

Het gemiddelde verbruik tijdens onze (koude, natte) test blijft steken op 18,5 kWh/100 km, wat erop neerkomt dat de realistische actieradius van de BMW iX1 eDrive20 in deze omstandigheden zo’n 360 kilometer is. Dat is redelijk in lijn met alternatieven die je voor de vanafprijs van 48.475 euro (49.950 in België) kunt krijgen, zolang je die dekselse Tesla’s en extreem gestroomlijnde Hyundai’s negeert.

Dat kun je sowieso maar beter doen, want die auto’s zijn flink sneller dan de iX1 – qua accelereren én qua laden. Maar ja, die nierengrille, dicht of niet, is heel veel mensen een hoop waard. En die mensen halen met deze BMW iets tofs in huis: een maatje om je kilometers mee te delen en samen af en toe wat kattenkwaad uit te halen.

Aantal motoren
1
Power
204 pk/150 kW, 250 Nm
Accu
66,5 kWh
Aandrijving
voorwielen, traploos
Acceleratie
0-100 km/u in 8,6 s
Topsnelheid
170 km/u
Verbruik
15,4 kWh/100 km
Actieradius
474 km
Laadtijd
29 min. bij 130 kW (10-80%)
Afmetingen
4.500 x 1.845 x 1.616 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.692 mm
Gewicht
1.865 kg
Bagage
490 l
Prijs
€ 48.475 (NL)
€ 49.950 (B)
Voor
Stoer ondanks z’n formaat, stuurt tof, goed naar smaak aan te kleden
Tegen
Beenruimte achterin, niet al te rap (en de xDrive30 is 10 mille duurder)

Reacties

  • Tinus heeft op 6 mei 2024 geschreven:

    Er wordt gemeld dat de auto stil is op de snelweg. Na een proefrit met de ModelY, EV6 en mn huidige focus, viel me op dat de iX1 bijzonder veel rijgeluiden (wind, wielen) maakt.
    Zelfs met de (schel klinkende) Harman Kardon radio op flinke volume.
    Realistisch actieradius is 360km, op lange afstanden dus 60% daarvan: dus elke 240km rijden=30 minuten snelladen.
    Weet waar je aan begint, als je van autovakantie houdt.

    • @Tinus heeft op 6 mei 2024 geschreven:

      18.5 kWh in de winter betekent <15kWh in de zomer. Als je niet te hard gaat trappen dan moet 350 km op de snelweg in de zomer goed mogelijk zijn. Ik denk niet dat het zo slecht is als je zegt.

      • Raf heeft op 6 mei 2024 geschreven:

        100% gelijk wat het rolgeluid betreft. Ondermaatse geluidsdemping. Helaas doet de i4 het nauwelijks beter op dat gebied. En die DB tabellen die je vindt op het internet zijn waardeloos. Proefrijden is de boodschap. Tx.

        Reageer
      • Tinus heeft op 6 mei 2024 geschreven:

        Snelladen doe je van 20%-80%.
        Dus 60% capaciteit op lange afstanden.
        60% van uw berekende 350km = 210km.
        Je kunt doorrijden tot 10%, dan kom je 245km ver per snellaadbeurt.

        De KIA EV6 komt 1,5 x zo ver.
        En in 18 minuten is die weer opgeladen ipv 35 minuten.

        • Herman Winkels heeft op 6 mei 2024 geschreven:

          Tinus, dat klinkt wel verdacht veel als toepraten naar je doel en dat het doel is om de Kia omhoog te praten. 350km is meer dan 3 uur en dan is een laadpauze van 40 minuten prima voor een WC-bezoek, hapje en een drankje. Overigens haalt die Kia die laadsnelheid ook maar bij een beperkt aantal laadpalen want de overgrote meerderheid van de laadpalen is in de praktijk langzamer. Met andere woorden: je doet alsof er een groot gat is maar dat is er in de praktijk helemaal niet. Dat betekent niet dat de BMW mijn keuze zou zijn, want dat zou een Enyaq of ID.4 zijn, maar overdreven omhoog of omlaag halen van andere modellen is ook weer niet nodig. Het is eerder een kwestie van wat je belangrijk vindt of waar je smaak ligt.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pidi heeft op 6 mei 2024 geschreven:

    Hoe kan het dat er op dit 2024 model nog de zwart/zilveren nieren met de spijlen zitten?
    Deze zijn toch vervangen door die lelijke vlakke grille met die driehoekjes?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)