
Op dit wazige plaatje zie je een nieuwe, volledig elektrische auto van BMW M. Ja, hij ziet er min of meer uit als een i4 M50 met wat bredere wielkasten – maar schijn bedriegt. Stiekem is dit een compleet andere auto, een elektrisch BMW M prototype bedoeld voor het testen van een nieuwe ‘high-performance’ aandrijfsysteem en onderstel.
BMW geeft prijs dat de auto vierwielaandrijving heeft door middel van vier elektromotoren; één motor op elk wiel. Daarmee zijn de aandrijfkrachten ‘variabel, nauwkeurig en snel’ te verdelen – iets wat ‘conventionele aandrijfsystemen’ volgens het merk nooit zo accuraat zouden kunnen.
Maximale dynamiek voor het elektrische BMW M prototype
Een geïntegreerde controle-unit houdt permanent zowel de rijcondities als de intenties van de bestuurder in de gaten. ‘In een kwestie van milliseconden’ wordt die informatie via een multi-plaatkoppeling en differentiëlen doorgegeven aan de vier motoren. ‘Door de zeer sensitieve dosering van koppel en de conversie zonder waarneembare vertraging kunnen veel hogere bochtsnelheden worden bereikt, zelfs op bijvoorbeeld drijfnatte of besneeuwde wegen’, aldus BMW M. Voor optimale laterale stijfheid vooraan is de veerpootconstructie aangepast naar het concept van de M3 en M4.
De technici zetten het elektrische BMW M prototype in om wat theoretisch ‘de perfecte verdeling van de aandrijfkrachten’ zou moeten zijn in de praktijk tegen het licht te houden. Dit alles om te zorgen dat toekomstige elektrische M-modellen de wendbaarheid en het controleerbare rijgedrag vertonen waar het merk om bekendstaat. We zijn benieuwd wanneer we het zullen mogen ervaren.

Of houd je het liever nog even bij benzine?
De M3 Touring komt er binnenkort aan
Meer van TopGear


Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
