Op dit wazige plaatje zie je een nieuwe, volledig elektrische auto van BMW M. Ja, hij ziet er min of meer uit als een i4 M50 met wat bredere wielkasten – maar schijn bedriegt. Stiekem is dit een compleet andere auto, een elektrisch BMW M prototype bedoeld voor het testen van een nieuwe ‘high-performance’ aandrijfsysteem en onderstel.
BMW geeft prijs dat de auto vierwielaandrijving heeft door middel van vier elektromotoren; één motor op elk wiel. Daarmee zijn de aandrijfkrachten ‘variabel, nauwkeurig en snel’ te verdelen – iets wat ‘conventionele aandrijfsystemen’ volgens het merk nooit zo accuraat zouden kunnen.
Maximale dynamiek voor het elektrische BMW M prototype
Een geïntegreerde controle-unit houdt permanent zowel de rijcondities als de intenties van de bestuurder in de gaten. ‘In een kwestie van milliseconden’ wordt die informatie via een multi-plaatkoppeling en differentiëlen doorgegeven aan de vier motoren. ‘Door de zeer sensitieve dosering van koppel en de conversie zonder waarneembare vertraging kunnen veel hogere bochtsnelheden worden bereikt, zelfs op bijvoorbeeld drijfnatte of besneeuwde wegen’, aldus BMW M. Voor optimale laterale stijfheid vooraan is de veerpootconstructie aangepast naar het concept van de M3 en M4.
De technici zetten het elektrische BMW M prototype in om wat theoretisch ‘de perfecte verdeling van de aandrijfkrachten’ zou moeten zijn in de praktijk tegen het licht te houden. Dit alles om te zorgen dat toekomstige elektrische M-modellen de wendbaarheid en het controleerbare rijgedrag vertonen waar het merk om bekendstaat. We zijn benieuwd wanneer we het zullen mogen ervaren.
Of houd je het liever nog even bij benzine?
De M3 Touring komt er binnenkort aan
Reacties