BMW presenteert de nieuwste en tevens hardste racer in hun gamma: de BMW M Hybrid V8. Dit juweel van BMW M moet volgend jaar successen gaan behalen. Daarom gaat hij rijden in IMSA-races als de 24 uur van Daytona, 12 uur van Sebring en de Petit Le Mans in Atlanta. In 2024 moet hij klaar zijn voor het grote werk: de 24 uur van Le Mans.
De enorme neusgaten waar je gewoonweg niet omheen kunt, hebben een aerodynamische functie. De BMW moet de lucht opsnuiven en zowel door als onder auto begeleiden voor koeling en downforce. Daarnaast wordt er ook lucht in de achterste wielkast gezogen en verdwijnt de overige lucht via de achtervleugel. In totaal is hij 5,1 meter lang en weegt hij 1.030 kg.
Specificaties BMW M Hybrid V8
Het vermogen van de BMW M Hybrid V8 komt – zoals de naam al doet vermoeden – van een achtcilinder in V-vorm die wordt bijgestaan door een elektromotor en een turbo. Het aluminium cilinderblok staat in een hoek van negentig graden en de M tikt de rode lijn aan op 8.200 tpm. Hij produceert ongeveer 640 pk en ongeveer 650 Nm koppel.
Het zal nog wel even duren voordat we hem hier in Europa kunnen aanschouwen. In 2023 doet de BMW M Hybrid V8 een tour door Amerika met coureurs als Connor de Phillippi, Philipp Eng, Augusto Farfus en Nick Yelloly. Daarnaast zal nu nog Indycar-coureur (wellicht wanneer je dit leest, heeft hij de oversteek naar Europa gemaakt) Colton Herta zijn opwachting maken in de 24 uur van Daytona.
Reacties