
Het zal je weleens zijn opgevallen als iemand een BMW zoekt, dan moet ie aan een paar eisen voldoen. Uiteraard moet ie in het leasebudget vallen, maar er is nog iets heel erg belangrijks: de aanwezigheid van het M Sportpakket. Het is een wonderlijk fenomeen. We zijn tegenwoordig op het punt aanbelandt dat bijna elke BMW voorzien lijkt te zijn van het M sport-pakket. Zo’n pakket koop je niet alleen omdat je het mooi vindt, het blijkt een goede investering.
We hebben er geen keiharde cijfers (BMW communiceert die niet zelf), maar tegenwoordig staan de parkeerplaatsen en showrooms vol met BMW’s met die M-pakketjes. Eigenlijk is dat heel vreemd. Je kunt het al jarenlang bestellen op je BMW, maar vroeger was het iets voor de fijnproever. Wellicht omdat in de jaren ’90 BMW’s al voldoende onderscheidend waren. Nu ben je eerder bijzonder als je het M-pakket niet hebt, maar daar zit dus ook een financiële reden achter.
Waarom bestellen de dealers het dan?
Dat is het grappige. Een M Sportpakket kost tussen de drie- en zesduizend euro, afhankelijk van het model. Dat is een fiks bedrag waar je bijvoorbeeld ook een fraai leren interieur met een paar opties voor kan bestellen. De dealers bestellen het M-pakket bijna altijd vanwege de restwaarde, aldus Bart Kuus van BMWTouringkopen. Die is namelijk aanzienlijk hoger. Als je de BMW ooit wilt verkopen, dan krijg je dus meer geld voor je auto.

Daardoor valt de relatieve meerprijs voor zo’n pakket in de lease (al dan niet private lease) heel erg mee. Ook is het handiger voor dealers om courante voorraad te hebben. Dat verklaart ook meteen waarom de meeste demoauto’s naast een M Sportpakket ook een saaie kleur hebben. Dat verkoopt namelijk het beste en je wil niet zitten met een onverkoopbare auto.

Ik heb niet opgelet op de M-Sportschool, wat is het M-Sportpakket dan?
Eigenlijk is het niets meer dan een pakket met wat opties die de BMW in kwestie een sportiever uiterlijk geven. Denk aan andere bumpers en iets grotere lichtmetalen wielen. Vaak – maar zeker niet altijd – heb je er ook een sportiever afgestemd onderstel met andere veren en dempers. In interieur heb je sportstoelen, aluminium inleg en donkere hemelbekleding. Het geheel wordt afgemaakt met een hoop M-logo’s. De auto wordt niet sneller van zo’n pakketje.

En M Sport Pro dan?
Dat is eigenlijk een iets uitgebreidere versie ervan. Het stelt bijna niets voor, want het zijn zuiver cosmetische aanpassingen. Zo krijg je – afhankelijk van het model – een zwarte grille, rode remklauwen, achterspoilertje en een gordel met een biesje in de M-kleuren. Poeh poeh, nou nou. In principe is een M Sportpakket hetzelfde als een persoon met overgewicht in een trainingspak. Het heeft niet te veel te maken met sportiviteit.
En moet ik M sportpakket dan echt bestellen?
Eigenlijk word je er behoorlijk toe gedwongen. Vroeger kon je bij BMW je auto behoorlijk naar smaak aankleden. Dus als je mooie wielen, sportstoelen, donkere hemel en dergelijke wilde bestellen, dan kon dat. Sterker nog, als je M Performance-remmen en een M-onderstel wilde bestellen op een BMW zonder M Sportpakket, dan kon dat. Tegenwoordig zijn er veel minder individuele mogelijkheden bij BMW. Dus het zijn voornamelijk een paar pakketten en een paar losse opties.

Het allerergste is nog dat je veel Individual-opties van BMW alleen maar kunt bestellen in combinatie met het M-pakket. Dus zo individueel is het dus niet meer. Het lijkt dus een beetje dezelfde kant op te gaan als met alle ‘S’-uitvoeringen of in het geval van BMW de Competition-modellen. Vroeger waren dat bijzondere uitvoeringen, nu is het vooral voor de fabriek handig om de eerste paar duizend euro boven de vraagprijs te vangen.
Het is zelfs zo erg dat je sommige BMW’s niet eens meer zonder kunt bestellen. Bij de huidige 2-serie Coupé, 8-serie en Z4 is het in dit artikel veel besproken pakketje standaard, net als bij deze BMW’s. Je kan nog wel naar M Sport pro upgraden, maar dan nog geldt het adagium: als alles bijzonder is, is niets meer bijzonder. Dus degene met een fraaie originele BMW zonder M Sportpakket is vanaf nu af aan de kenner.
Lees ook: BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Ik heb net paar maanden ‘n nieuwe
BMW X2 M35i, ‘n echte M sport,
heerlijke mooie auto in Stratos Grey.
Er zit alles op en aan en kon weinig zelf kiezen, alles zit in pakketten.
Zie weinig X2 modellen rijden als ik er een zie is die elektrisch, dus de mijne is wel beetje zeldzaam.
Klopt. F36. Heerlijke GT-achtige auto en ik ben er erg blij mee. Ik ben ermee tot vlak bij de grens tussen Turkije en Iran gereden en via Bulgarije is een van de kortere routes.
Helaas zijn de wegen van Bulgarije erger dan die in Wallonië. Iemand op een endurance motor vond de wegen daar zelfs vreselijk. 🤷
Dat kan niet anders dan een set richtingaanwijzers zijn.
Op veel BMW’s afwezig door de hoge prijs
Ik had eens een 850i
Zelfs de wielen waren basic
Nam mn vreugde niet weg
Basis 850i kon je goed mee leven in de 90s
Daarom koos ik ipv BMW 330 voor een Volvo V60 T8. Maar helaas is de bouwkwaliteit van Volvo ook niet meer wat het geweest is, beetje Temu (chinese) meuk. Maar wel wat comfortabeler naar mijn smaak.
Mijn 440i GC heeft geen sportpakket en ik ben daar erg blij mee.
De auto is tov de 3 serie al iets verlaagd en een klein beetje breder. Ik rij relatief veel op bochtige bergwegen in het buitenland en die zijn lang niet altijd perfect onderhouden.
Een onderstel wat een beetje vergevingsgezind is, is dan wel fijn.
Ik ben in Bulgarije desondanks al een stuk van een kies kwijtgeraakt dankzij een gat in de weg. Met een sportpakket was dat er niet beter op geworden.
Op Nederlands asfalt kan een sportpakket natuurlijk prima. Maar waarom zou je? De 60 kilometer zones worden daar niet opeens leuker van.
Sowieso is het onzin om een auto te kopen op de inruilwaarde. Koop een auto voor jezelf, niet voor de volgende eigenaar.
Ik neem aan de F36, want bij de G26 is de M440 altijd met M-sportpakket. Met het optionele adaptive onderstel (altijd aanvinken) is hij ook op slechte wegen met 20″ wielen heerlijk comfortabel.
Klopt. F36. Heerlijke GT-achtige auto en ik ben er erg blij mee. Ik ben ermee tot vlak bij de grens tussen Turkije en Iran gereden en via Bulgarije is een van de kortere routes.
Helaas zijn de wegen van Bulgarije erger dan die in Wallonië. Iemand op een endurance motor vond de wegen daar zelfs vreselijk. 🤷