BMW komt met een nieuwe topmotorisering voor de 1-serie. De M135i krijgt er 14 pk bij en wisselt het typeplaatje in voor M140i. Het vermogen komt neer op een smakelijke 340 pk met 500 Nm koppel.
De BMW M140i doet het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden. Standaard heeft deze hot hatch natuurlijk achterwielaandrijving, en een handbak. De versie met xDrive (vierwielaandrijving) en automaat doet hetzelfde sprintje trouwens in 4,4 seconden. En daarmee is het een serieus alternatief voor de Audi RS3, die het in 4,3 seconden doet. Aan de andere kant: lekker belangrijk.
BMW hangt dezelfde nieuwe zescilinder ook in de 2-serie, onder de naam M240i. Qua prestaties scheelt het bijna niets met de M2. Sterker nog, de motor is in de basis hetzelfde. Waarom zou je dan voor de M240i gaan? Hij is naar verwachting bijna 20.000 euro goedkoper en leverbaar met vierwielaandrijving. Dat laatste hoef je niet echt, 20.000 euro overhouden kan wel prettig zijn. Maar de vraag is of hij ons net zo kan verleiden als de M2 dat deed. Dat weten we binnenkort, als we beide modellen mogen uitlaten, op straat. In juli kun jij bij de BMW-dealer aankloppen voor de nieuwe M140i en M240i. Prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties