
Als je 's ochtends een mailtje van BMW in je inbox vindt met de woorden 'M3', 'M4' en 'Competition Package' in de titel, weet je dat het alleen maar goed nieuws kan zijn.
Na dezelfde aanpak gehanteerd te hebben bij de vorige generaties, komt BMW opnieuw met een fijnproeverseditie van hun middelgrote M-modellen: de Competition-uitvoering van de M3 en M4 – meerprijs 7.000 euro – biedt 19 pk extra vermogen voor een totaal van 450 pk en gaat daardoor 0,1 seconde sneller van 0 naar 100 km/u. Dat betekent dat je het klusje met een DCT-bak in 4,0 seconden klaart, of in 4,3 seconden als je de zwaardere cabrio hebt.
Inderdaad, het vergt een buitengewoon gevoelig evenwichtsorgaan om dit verschil te bemerken. Maar als je het niet voelt, kun je het in ieder geval horen – aangezien het Competition Package ook een nieuw, 'meer emotioneel' uitlaatsysteem meekrijgt. Daarnaast zijn er schouderknuffelende sportstoelen, extra potente banden (285/30R20 op de achterwielen), een nieuw onderstel met adaptieve dempers en stabilisatorstangen, nieuwe esp-instellingen en een opnieuw gecalibreerd actief M-differentieel.
Betekent dit dat de M3 en M4 Competition meer gefocust zullen zijn op snellere rondetijden in plaats van in elke bocht vol dwars te gaan? Dat laatste kunnen de standaard auto's namelijk bijzonder goed, zo hebben we al meerdere keren ondervonden. Nou ja, in ieder geval zitten er felgekleurde M-strepen in de gordels verwerkt; alleen daarmee win je al zeker een seconde per rondje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
