
Als je 's ochtends een mailtje van BMW in je inbox vindt met de woorden 'M3', 'M4' en 'Competition Package' in de titel, weet je dat het alleen maar goed nieuws kan zijn.
Na dezelfde aanpak gehanteerd te hebben bij de vorige generaties, komt BMW opnieuw met een fijnproeverseditie van hun middelgrote M-modellen: de Competition-uitvoering van de M3 en M4 – meerprijs 7.000 euro – biedt 19 pk extra vermogen voor een totaal van 450 pk en gaat daardoor 0,1 seconde sneller van 0 naar 100 km/u. Dat betekent dat je het klusje met een DCT-bak in 4,0 seconden klaart, of in 4,3 seconden als je de zwaardere cabrio hebt.
Inderdaad, het vergt een buitengewoon gevoelig evenwichtsorgaan om dit verschil te bemerken. Maar als je het niet voelt, kun je het in ieder geval horen – aangezien het Competition Package ook een nieuw, 'meer emotioneel' uitlaatsysteem meekrijgt. Daarnaast zijn er schouderknuffelende sportstoelen, extra potente banden (285/30R20 op de achterwielen), een nieuw onderstel met adaptieve dempers en stabilisatorstangen, nieuwe esp-instellingen en een opnieuw gecalibreerd actief M-differentieel.
Betekent dit dat de M3 en M4 Competition meer gefocust zullen zijn op snellere rondetijden in plaats van in elke bocht vol dwars te gaan? Dat laatste kunnen de standaard auto's namelijk bijzonder goed, zo hebben we al meerdere keren ondervonden. Nou ja, in ieder geval zitten er felgekleurde M-strepen in de gordels verwerkt; alleen daarmee win je al zeker een seconde per rondje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
