Suzuki doet vandaag iets bijzonders: ze bieden een Suzuki Baleno mét een tankpas aan voor een vast maandbedrag. Waar bij de meeste privéleaseconstructies alleen zaken als wegenbelasting, verzekering en onderhoud inbegrepen zijn, neemt Suzuki je dus ook de laatste overgebleven variabele kosten uit handen. Hoe hoffelijk.
De prijs voor deze deal is 379 euro per maand, mits je niet meer rijdt dan 10.000 kilometer per jaar. Aan het einde van de drie jaar looptijd ben je dus 13.644 euro kwijt en heb je precies niets, want de auto lever je weer in. Oh, en een klein detail: je hebt wel eventjes twaalf schadevrije jaren nodig om in aanmerking te komen.
Dit zette ons op de redactie aan het denken of er voor een dergelijk bedrag bij een dergelijk jaarkilometrage geen waardige alternatieven te verzinnen zijn. Wij kwamen tot een logische conclusie: de BMW M3 (E46) van bouwjaar 2000 tot 2006. Buiten het feit dat je geen schamele 1.2, maar een 343 pk sterke 3.2 zes-in-lijn plus fabelachtig weggedrag krijgt, is dit vooral ook een verstandiger keuze dan een Suzuki Baleno. Zonder dollen. Lees maar even mee.
Hoe is een BMW M3 goedkoper dan een Suzuki Baleno?
Laten we beginnen met ervan uit te gaan dat je niet zomaar een paar duizend euro hebt liggen voor een auto. Anders had je direct wel iets aardigs gekocht. Je zult dus geld moeten lenen. Laten we zeggen dat je tussen de 25.000 en 30.000 euro uitgeeft voor een nette BMW M3 met ongeveer een ton op de teller. Dan kost dat je qua rente ongeveer tussen de 1.750 en 2.100 euro.
Je gebruikt de auto als dagelijks vervoer en dat zijn veelal zuinige (snelweg)kilometers. Maar het is een BMW M3, dus je wilt zo nu en dan toch even de zes-in-lijn laten schreeuwen en richting de 8.000 tpm gaan. Laten we zeggen dat je voor 30.000 kilometer zo’n 3.500 liter benzine nodig hebt. De gemiddelde benzineprijs ligt rond de 1,60 euro. Laten we het totaal iets afronden en zeggen dat je 5.500 euro kwijt bent aan brandstof. Samen met de rente zitten we nu ongeveer op 7.500 euro. Je bent dan nog ongeveer 2.600 euro kwijt aan wegenbelasting en afhankelijk van je leeftijd en schadevrije jaren ongeveer 2.400 euro voor een all-risk verzekering. Ja, we zijn luie rekenaars.
Uitgaande van een budget van 13.644 euro voor drie jaar, heb je nu nog wat centjes over voor onderhoud. Dat is niet veel. Maar hier komt de uitsmijter: wij verwachten dat de BMW M3 alleen maar in prijs gaat stijgen. Van die winst betaal je het onderhoud. Als je na drie jaar je BMW M3 verkoopt, is de kans groot dat je aanzienlijk minder kwijt bent dan 13.644 euro. Maar nog groter is de kans dat je je auto nooit meer kwijt wilt.
Zoek snel je BMW M3 uit!
michael heeft op 4 januari 2017 geschreven:
De grootste onzin ooit ga eens even rekenen wat voor banden er onder een m3 liggen 265/50 R19 ofzo met een y codering …
bridgestone is dan 175 euro per band….
plus de droevige kwaliteit van bmw…. suzuki is niet voor niks meestebetrouwbare zie consumentenbond…
///M5 heeft op 4 januari 2017 geschreven:
Kantekening: er moet E98 in… Dat is gemiddeld 10 cent duurder per liter.