Vierdeurs feestbeest

Aan al het wachten komt een eind. Alle spionagefoto’s kunnen de prullenbak in, want BMW heeft officieel de nieuwe M3 Sedan gepresenteerd. Voor de vorige generatie van de M3 vond BMW het niet nodig om een sedan te ontwikkelen, maar deze zou zomaar populairder kunnen worden dan zijn tweedeurs broertje.
 
Wellicht dat BMW het daarom zo grondig heeft aangepakt. Want de M3 Sedan heeft nauwelijks nog vereenkomsten met de gewone 3-serie. De portieren, het dak, kofferdeksel, en de achterlichtunits, en dan hebben we het wel zo’n beetje gehad. Zoals verwacht heeft de M3 Sedan meer gemeen met de M3 Coupé, al moet de vierdeurs variant het wel stellen zonder carbonfiber dak. Een ander verschil is dat BMW de M3 Sedan in eerste instantie niet gaat leveren met de M DCT-versnellingsbak en flippers aan het stuur.

Net als bij de Coupé kun je bij de M3 Sedan heel goed zien dat er behoorlijk wat spierkracht onder de motorkap schuilt. Bredere spatborden, een duidelijk bollende motorkap en vier dubbele uitlaten maken duidelijk dat hier geen doodnormale 3-Serie staat. Daarbij heeft BMW erg zijn best gedaan om het gewicht van de M3 Sedan zo laag mogelijk te houden. Door veel aluminium te gebruiken weegt de sedan met zijn twee extra portieren en grote kofferbak maar zo’n 50 kilo meer dan de M3 Coupé. De 420 pk sterke 4,0 liter V8 is exact dezelfde. En de prestaties van de sedan mogen er ook zijn: met een beetje trefzeker schakelen accelereer je in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u, tot de theoretische topsnelheid van 250 km/u.

We weten nog niet precies wanneer je de M3 Sedan bij de dealer kunt gaan bekijken, maar in januari staat hij in ieder geval in Detroit. Voorlopig zul je het dus moeten doen met deze foto’s.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken