Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je dat BMW al enige tijd een nieuwe M3 onder de pet heeft. Inmiddels heeft de meertrapsraket van de PR-afdeling van BMW de volgende fase bereikt, en dus worden we verblijd met meer nieuws over de M3.

Dat de nieuwe M3 voor het eerst wordt voorzien van een V8, dat wisten we al. Dat deze via een handgeschakelde en oliegekoelde zesversnellingsbak en een M sperdifferentieel een vermogen van 420 Nm en een koppel van 400 Nm op de achterwielen overbrengt, is ook geen verrassing meer. Maar nu overlegt de nieuwe M3 eindelijk ook de belangrijkste rapportcijfers. Natuurlijk blinkt hij uit in gym: een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. En zoals verwacht een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Overigens is het knap dat de techneuten van BMW M erin zijn geslaagd om 85 procent van het koppel beschikbaar te maken binnen een toerenbereik van 6.500 tpm. Dat betekent dat je met de M3 ook normaal moet kunnen rijden, als je dat zou willen.

Gelukkig heeft BMW de gespierde bult op de motorkap van het concept van de nieuwe M3 ook overgeheveld naar het uiteindelijke productiemodel. Wat verder opvalt, is dat het dak is uitgevoerd in lichtgewicht carbonfiber. BMW heeft zijn sportiefste kind toch al op een streng dieet gezet. Dat komt tot uiting in het feit dat de nieuwe M3 voor elke pk slechts 3,8 kilo op de weg brengt. En dat kunnen we niet van elke Duitser zeggen.

Reacties

Meer van TopGear