
Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je dat BMW al enige tijd een nieuwe M3 onder de pet heeft. Inmiddels heeft de meertrapsraket van de PR-afdeling van BMW de volgende fase bereikt, en dus worden we verblijd met meer nieuws over de M3.
Dat de nieuwe M3 voor het eerst wordt voorzien van een V8, dat wisten we al. Dat deze via een handgeschakelde en oliegekoelde zesversnellingsbak en een M sperdifferentieel een vermogen van 420 Nm en een koppel van 400 Nm op de achterwielen overbrengt, is ook geen verrassing meer. Maar nu overlegt de nieuwe M3 eindelijk ook de belangrijkste rapportcijfers. Natuurlijk blinkt hij uit in gym: een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. En zoals verwacht een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Overigens is het knap dat de techneuten van BMW M erin zijn geslaagd om 85 procent van het koppel beschikbaar te maken binnen een toerenbereik van 6.500 tpm. Dat betekent dat je met de M3 ook normaal moet kunnen rijden, als je dat zou willen.
Gelukkig heeft BMW de gespierde bult op de motorkap van het concept van de nieuwe M3 ook overgeheveld naar het uiteindelijke productiemodel. Wat verder opvalt, is dat het dak is uitgevoerd in lichtgewicht carbonfiber. BMW heeft zijn sportiefste kind toch al op een streng dieet gezet. Dat komt tot uiting in het feit dat de nieuwe M3 voor elke pk slechts 3,8 kilo op de weg brengt. En dat kunnen we niet van elke Duitser zeggen.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
