
Haal je graag je autonieuws over de grens, dan zul je hier en daar gelezen hebben dat de nieuwe BMW M340d de snelste dieselauto van dit moment is. En in sommige gevallen klopt dat, want de bloedsnelle M550d is niet leverbaar in landen waar het stuur rechts zit. In Nederland hebben we die snelle 5-serie wel en is de nieuwe BMW M340d ‘gewoon een serieus snel ding’.
Specificaties van de BMW M340d
De nieuwe BMW M340d gebruikt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor als de 330d, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De 0-100-tijd van de sedan is 4,6 seconden en de Touring doet er 4,8 seconden over. Dat is sneller dan een Audi S6 TDI (5,0 seconden) of een Audi S4 TDI (4,8 seconden) en in het geval van de Touring net zo snel als de BMW 750d. De snelle diesel gebruikt een kleine elektromotor met een riem en 48-volt mild-hybridetechniek om minder nare stofjes de wereld in te puffen.
De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die het vermogen naar alle wielen stuurt. Achteraan vind je een sportdifferentieel en het geheel zit vast aan een M Sport-onderstel. Het verbruik zou dan op papier niet meer zijn dan 5,3 tot 5,7 l/100 km. Daarbij oogt de BMW M340d xDrive extra agressief door sportieve bumpers. In de velgen schuilen grotere M Sport-remmen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: de M340d sedan krijg je mee vanaf 83.134 euro, terwijl je voor de Touring minstens 85.551 euro afrekent.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Deze zes briljante BMW 3-serie alternatieven zijn nu interessante gebruikte auto’s

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Hoi,ik heb ook een 335D 350pk
680nm
Wauww! Eindelijk een 3 serie diesel met M label. Dat had wat mij betreft wel vijf jaar eerder mogen gebeuren…. voor de diesel in het verdomhoekje kwam. Blijft namelijk heerlijk met zo’n diesel op de Autobahn (rij zelf F11 M550d ;-)). Door het dikke koppel sleurt ie zo van dal naar top en de 100-200+ acceleratie is ronduit verslavend en het bescheiden meerverbruik, laat zien hoe efficiënt die diesel uiteindelijk zijn werk doet🤙
Ik blijf lekker met mijn 335d e92 iedereen pesten. 500pk 1100nm. Ze krijgen mij niet uit mijn dieselauto. Deze gaat nooit meer weg. En die fijnstoftoeslag doet mij ook helemaal niets.