
Haal je graag je autonieuws over de grens, dan zul je hier en daar gelezen hebben dat de nieuwe BMW M340d de snelste dieselauto van dit moment is. En in sommige gevallen klopt dat, want de bloedsnelle M550d is niet leverbaar in landen waar het stuur rechts zit. In Nederland hebben we die snelle 5-serie wel en is de nieuwe BMW M340d ‘gewoon een serieus snel ding’.
Specificaties van de BMW M340d
De nieuwe BMW M340d gebruikt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor als de 330d, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De 0-100-tijd van de sedan is 4,6 seconden en de Touring doet er 4,8 seconden over. Dat is sneller dan een Audi S6 TDI (5,0 seconden) of een Audi S4 TDI (4,8 seconden) en in het geval van de Touring net zo snel als de BMW 750d. De snelle diesel gebruikt een kleine elektromotor met een riem en 48-volt mild-hybridetechniek om minder nare stofjes de wereld in te puffen.
De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die het vermogen naar alle wielen stuurt. Achteraan vind je een sportdifferentieel en het geheel zit vast aan een M Sport-onderstel. Het verbruik zou dan op papier niet meer zijn dan 5,3 tot 5,7 l/100 km. Daarbij oogt de BMW M340d xDrive extra agressief door sportieve bumpers. In de velgen schuilen grotere M Sport-remmen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: de M340d sedan krijg je mee vanaf 83.134 euro, terwijl je voor de Touring minstens 85.551 euro afrekent.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Hoi,ik heb ook een 335D 350pk
680nm
Wauww! Eindelijk een 3 serie diesel met M label. Dat had wat mij betreft wel vijf jaar eerder mogen gebeuren…. voor de diesel in het verdomhoekje kwam. Blijft namelijk heerlijk met zo’n diesel op de Autobahn (rij zelf F11 M550d ;-)). Door het dikke koppel sleurt ie zo van dal naar top en de 100-200+ acceleratie is ronduit verslavend en het bescheiden meerverbruik, laat zien hoe efficiënt die diesel uiteindelijk zijn werk doet🤙
Ik blijf lekker met mijn 335d e92 iedereen pesten. 500pk 1100nm. Ze krijgen mij niet uit mijn dieselauto. Deze gaat nooit meer weg. En die fijnstoftoeslag doet mij ook helemaal niets.