
Haal je graag je autonieuws over de grens, dan zul je hier en daar gelezen hebben dat de nieuwe BMW M340d de snelste dieselauto van dit moment is. En in sommige gevallen klopt dat, want de bloedsnelle M550d is niet leverbaar in landen waar het stuur rechts zit. In Nederland hebben we die snelle 5-serie wel en is de nieuwe BMW M340d ‘gewoon een serieus snel ding’.
Specificaties van de BMW M340d
De nieuwe BMW M340d gebruikt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor als de 330d, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De 0-100-tijd van de sedan is 4,6 seconden en de Touring doet er 4,8 seconden over. Dat is sneller dan een Audi S6 TDI (5,0 seconden) of een Audi S4 TDI (4,8 seconden) en in het geval van de Touring net zo snel als de BMW 750d. De snelle diesel gebruikt een kleine elektromotor met een riem en 48-volt mild-hybridetechniek om minder nare stofjes de wereld in te puffen.
De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die het vermogen naar alle wielen stuurt. Achteraan vind je een sportdifferentieel en het geheel zit vast aan een M Sport-onderstel. Het verbruik zou dan op papier niet meer zijn dan 5,3 tot 5,7 l/100 km. Daarbij oogt de BMW M340d xDrive extra agressief door sportieve bumpers. In de velgen schuilen grotere M Sport-remmen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: de M340d sedan krijg je mee vanaf 83.134 euro, terwijl je voor de Touring minstens 85.551 euro afrekent.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Hoi,ik heb ook een 335D 350pk
680nm
Wauww! Eindelijk een 3 serie diesel met M label. Dat had wat mij betreft wel vijf jaar eerder mogen gebeuren…. voor de diesel in het verdomhoekje kwam. Blijft namelijk heerlijk met zo’n diesel op de Autobahn (rij zelf F11 M550d ;-)). Door het dikke koppel sleurt ie zo van dal naar top en de 100-200+ acceleratie is ronduit verslavend en het bescheiden meerverbruik, laat zien hoe efficiënt die diesel uiteindelijk zijn werk doet🤙
Ik blijf lekker met mijn 335d e92 iedereen pesten. 500pk 1100nm. Ze krijgen mij niet uit mijn dieselauto. Deze gaat nooit meer weg. En die fijnstoftoeslag doet mij ook helemaal niets.