BMW M340d xDrive is bijna de snelste diesel

Alleen zijn grote broer verslaat hem

Foto('s): BMWBMW M340d xDrive Touring 2020
Foto('s): BMWBMW M340d xDrive Touring 2020
Foto('s): BMWBMW M340d xDrive 2020
Foto('s): BMWBMW M340d xDrive 2020
Foto('s): BMWBMW M340d xDrive 2020
Foto('s): BMWBMW M340d xDrive
BMW M340d xDrive Touring 2020
BMW M340d xDrive Touring 2020
BMW M340d xDrive 2020
BMW M340d xDrive 2020
BMW M340d xDrive 2020
BMW M340d xDrive

Haal je graag je autonieuws over de grens, dan zul je hier en daar gelezen hebben dat de nieuwe BMW M340d de snelste dieselauto van dit moment is. En in sommige gevallen klopt dat, want de bloedsnelle M550d is niet leverbaar in landen waar het stuur rechts zit. In Nederland hebben we die snelle 5-serie wel en is de nieuwe BMW M340d ‘gewoon een serieus snel ding’.

Specificaties van de BMW M340d

De nieuwe BMW M340d gebruikt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor als de 330d, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De 0-100-tijd van de sedan is 4,6 seconden en de Touring doet er 4,8 seconden over. Dat is sneller dan een Audi S6 TDI (5,0 seconden) of een Audi S4 TDI (4,8 seconden) en in het geval van de Touring net zo snel als de BMW 750d. De snelle diesel gebruikt een kleine elektromotor met een riem en 48-volt mild-hybridetechniek om minder nare stofjes de wereld in te puffen.

De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die het vermogen naar alle wielen stuurt. Achteraan vind je een sportdifferentieel en het geheel zit vast aan een M Sport-onderstel. Het verbruik zou dan op papier niet meer zijn dan 5,3 tot 5,7 l/100 km. Daarbij oogt de BMW M340d xDrive extra agressief door sportieve bumpers. In de velgen schuilen grotere M Sport-remmen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: de M340d sedan krijg je mee vanaf 83.134 euro, terwijl je voor de Touring minstens 85.551 euro afrekent.

Reacties
  1. Eddy zegt op 20 februari 2020 om 20:04:

    Wauww! Eindelijk een 3 serie diesel met M label. Dat had wat mij betreft wel vijf jaar eerder mogen gebeuren…. voor de diesel in het verdomhoekje kwam. Blijft namelijk heerlijk met zo’n diesel op de Autobahn (rij zelf F11 M550d ;-)). Door het dikke koppel sleurt ie zo van dal naar top en de 100-200+ acceleratie is ronduit verslavend en het bescheiden meerverbruik, laat zien hoe efficiënt die diesel uiteindelijk zijn werk doet🤙

    • Wally zegt op 21 februari 2020 om 23:31:

      Ik blijf lekker met mijn 335d e92 iedereen pesten. 500pk 1100nm. Ze krijgen mij niet uit mijn dieselauto. Deze gaat nooit meer weg. En die fijnstoftoeslag doet mij ook helemaal niets.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines