
Haal je graag je autonieuws over de grens, dan zul je hier en daar gelezen hebben dat de nieuwe BMW M340d de snelste dieselauto van dit moment is. En in sommige gevallen klopt dat, want de bloedsnelle M550d is niet leverbaar in landen waar het stuur rechts zit. In Nederland hebben we die snelle 5-serie wel en is de nieuwe BMW M340d ‘gewoon een serieus snel ding’.
Specificaties van de BMW M340d
De nieuwe BMW M340d gebruikt dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor als de 330d, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De 0-100-tijd van de sedan is 4,6 seconden en de Touring doet er 4,8 seconden over. Dat is sneller dan een Audi S6 TDI (5,0 seconden) of een Audi S4 TDI (4,8 seconden) en in het geval van de Touring net zo snel als de BMW 750d. De snelle diesel gebruikt een kleine elektromotor met een riem en 48-volt mild-hybridetechniek om minder nare stofjes de wereld in te puffen.
De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat die het vermogen naar alle wielen stuurt. Achteraan vind je een sportdifferentieel en het geheel zit vast aan een M Sport-onderstel. Het verbruik zou dan op papier niet meer zijn dan 5,3 tot 5,7 l/100 km. Daarbij oogt de BMW M340d xDrive extra agressief door sportieve bumpers. In de velgen schuilen grotere M Sport-remmen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: de M340d sedan krijg je mee vanaf 83.134 euro, terwijl je voor de Touring minstens 85.551 euro afrekent.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Hoi,ik heb ook een 335D 350pk
680nm
Wauww! Eindelijk een 3 serie diesel met M label. Dat had wat mij betreft wel vijf jaar eerder mogen gebeuren…. voor de diesel in het verdomhoekje kwam. Blijft namelijk heerlijk met zo’n diesel op de Autobahn (rij zelf F11 M550d ;-)). Door het dikke koppel sleurt ie zo van dal naar top en de 100-200+ acceleratie is ronduit verslavend en het bescheiden meerverbruik, laat zien hoe efficiënt die diesel uiteindelijk zijn werk doet🤙
Ik blijf lekker met mijn 335d e92 iedereen pesten. 500pk 1100nm. Ze krijgen mij niet uit mijn dieselauto. Deze gaat nooit meer weg. En die fijnstoftoeslag doet mij ook helemaal niets.