Dit is de nieuwe BMW M4 CS. En nee, hij is niet blij om je te zien. Sterker nog: hij kan niet wachten om weg te gaan, want dit is de snelst accelererende BMW M4 die je kunt kopen. De nieuwe uitvoering krijgt 20 pk extra voor een totaal van 550 pk en 650 Nm koppel. Net als de CSL krijgt deze CS een rode rand om de grille heen en er zijn nieuwe koplampen.

Het model bevindt zich qua karakter ‘precies in het midden’ tussen de M4 Competition en de zeldzame M4 CSL. Hij heeft hetzelfde vermogen als de CSL, maar overtreft beide modellen in de sprint naar 100 km/u. De M4 CS doet dit in slechts 3,4 seconden, tegenover 3,5 seconden voor de Competition en 3,7 seconden voor de CSL (die alleen achterwielaandrijving heeft).

Meer cijfers? Geen probleem. De BMW M4 CS beschikt over vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Hij gaat van 0 naar 200 km/u in 11,1 seconden, haalt een topsnelheid van 302 km/u en rijdt de Nürburgring (volgens BMW de ultieme graadmeter voor alle M-modellen) in 7 minuten en 21,989 seconden. De twee turbo’s van de 3,0-liter zes-in-lijn produceren 2,1 bar aan turbodruk.

Is de BMW M4 CS lichter?

Omdat het een CS-model is, moet hij lichter zijn, toch? Dit klopt, enigszins. BMW heeft een aantal carrosseriedelen gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Het dak, de motorkap, de splitter, de luchtinlaten, de spiegelkappen, de diffuser en de achterspoiler zijn allemaal van het spul. Daarnaast is de uitlaat van de BMW M4 CS voorzien van een nieuwe titanium achterdemper.

De lichtgewicht 19- en 20-inch wielen (voor en achter) zijn uitgerust met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (of Cup 2 R’s op verzoek). Ook is er meer CFRP te vinden in het interieur, zoals op de middenconsole, schakelflippers, interieurbekleding en de standaard M Carbon-kuipstoelen. De M4 Competition weegt ongeveer 1.700 kilo, terwijl de lichtere CSL 1.625 kilo weegt. De M4 CS zit er precies tussenin en weegt 1.680 kilo. Dus 20 kilo minder dan de vierwielaangedreven Competition.

Er is een veerpootbrug voor meer stijfheid en de afstelling van het onderstel van de BMW M4 CS is anders. De wielvlucht, dempers, hulpveren en stabilisatorstangen zijn net even anders ingesteld. Het DSC (Dynamic Stability Control) en M Dynamic Mode zijn ook iets meer gericht op een dynamische rijstijl. Oh, en de DSC kun je helemaal uitschakelen voor de puurste rijbeleving.

Nieuwe lakkleuren

Natuurlijk zijn er nieuwe lakkleuren beschikbaar, waaronder het opvallende groen op de afbeelding en ‘Riviera Blue’. Binnenin zijn er leren bekleding en CS-letters te vinden. Verder is de auto voorzien van een gebogen scherm, het nieuwste besturingssyteem, schakellampjes, spraakbesturing en BMW’s ‘M Drive Professional’ systeem. Dit laatste bevat onder andere een rondetimer en een drift-analysefunctie.

De Nederlandse prijs van de nieuwe BMW M4 CS is nog niet bekend. De Competition zonder vierwielaandrijving kost in Nederland minimaal ruim 147.000 euro, dus zoek het ergens noordelijker daarvan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)