CSL. Veel iconischer dan deze lettercombinatie wordt het niet. En toch is dit pas de derde keer in 50 jaar dat BMW de letters gebruikt. Misschien is die schaarste juist wat de letters hun macht geeft. Plus het feit dat het model dat we ons allemaal herinneren, de E46 M3 CSL uit 2003, misschien wel de ultieme M-auto is. Deze nieuwe BMW M4 CSL is dus reden voor een feestje. Overigens bouwt BMW maar 1.000 exemplaren van de M4 CSL.

Of misschien is de CSL wel het resultaat van een feestje, aangezien BMW M dit jaar 50 wordt. Het andere cadeau dat het merk zichzelf geeft, is de gigantische XM, een hybride SUV met 750 pk. We weten wat je daarvan vindt, begin er maar niet over. Laten we hopen dat deze lichtere CSL meer de richting is waar het merk in de toekomst heen gaat, en niet grote en zware SUV’s.

De specificaties van de BMW M4 CSL

Laten we teruggaan naar M-dingen waar we van houden en die we begrijpen. De twee grote spelers zijn ‘meer power’ en ‘minder gewicht’. BMW bespaart 100 kilo voor een totaal van 1.625 kilo. Nog altijd best zwaar, maar we hebben het hier over een moderne auto. Die wegen nu eenmaal best wat.

De motor blijft een 3,0-liter zes-in-lijn, maar het vermogen neemt met 40 pk toe naar 550 pk. Het koppel is 650 Nm. Die twee cijfers zijn goed voor een 0-100-tijd van 3,7 seconden en 0-200 in 10,7 seconden. De BMW M4 CSL is altijd een automaat met achterwielaandrijving.

Snel, maar vanwege de achterwielaandrijving is een gewone M3 xDrive een aanzienlijk betere sprinter. Als je je daar druk om maakt, dan mis je het punt van de BMW M4 CSL. Geen enkele productieauto van BMW reed sneller rond de Nürburgring Nordschleife. Het rondje duurde 7 minuten en 15,677 seconden. Of 7 minuten en 20,207 seconden als je het stukje bij T13 meerekent. Om het nog wat verwarrender te maken: de CSL is dan ook weer geen hardcore circuitspeeltje, maar een Spartaans straatmodel.

De wijzigingen aan het onderstel

Laten we kijken naar de dynamische veranderingen, omdat ze waarschijnlijk het belangrijkste element zijn om de CSL een eigen karakter te geven. Allereerst is de rijhoogte 8 millimeter verlaagd en plaatste BMW bij elke demper een hulpveer. Hierdoor kan de hoofdveer beter op spanning blijven, waardoor de controle bij hard rijden wordt verbeterd. Om dezelfde reden zijn er nieuwe stabilisatorstangen en is er meer camber in aan de vooras.

Bij de achteras zijn de rubberen steunen die de bovenste en onderste draagarmen met het achterste subframe verbinden, vervangen door massieve kogelgewrichten. Het subframe zelf is nu zonder demping vastgeschroefd aan het hoofdchassis. Dat ga je wel voelen. BMW monteert Michelin Cup 2R-banden.

Het zijn deze wijzigingen die de toon voor de CSL zullen zetten, hem nog meer focus zullen geven en helpen om het gewicht te verliezen. Maar het zal waarschijnlijk meer een evenement zijn bij lagere snelheden. De titanium einddemper (4,3 kilo bespaard) belooft helderder geluid, het elimineren van 15 kilo geluidsisolatie zal meer volume binnenin geven, terwijl lichtere wielen en remmen (21 kilo) de auto directer moeten laten reageren op de input.

De motor is niet heel anders in de BMW M4 CSL

De motor is ongeveer zoals hij was. De twee monoscroll-turbo’s van de zescilinder (de ene doet cilinders 1-3, de andere 4-6) blazen nu op 2,1 bar in plaats van 1,7 en het motormanagement is aangepast. De motorruimte wordt omsloten door een ingewikkelde nieuwe aluminium brug. Geen koolstofvezel exemplaar, zoals in de F80. En ja, de versnellingsbak is nog steeds dezelfde automaat, maar de schakelmomenten zijn sneller en harder.

Laten we de andere belangrijke gewichtsbesparingen nog even doornemen. Het zijn voornamelijk cabinespulletjes. De stoelen hebben een vaste rugleuning en de hoogte is te verstellen door de schroeven eruit en erin te draaien. Dat scheelt al 24 kilo. De achterbank verdwijnt, net als de bekleding van de kofferbak. Dat is weer 21 kilo. De koolstofvezelmotorkap weegt 1,2 kilo minder dan het aluminium exemplaar. Zelfs de achterlichten zijn 400 gram lichter. De airco blijft in de auto zitten, trouwens.

De prijs van al dit moois moet nog volgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)