
En jawel, hij komt ook echt: de M4 GTS die BMW op Pebble Beach nog als conceptcar liet zien, wordt brute realiteit. In meer dan één opzicht, trouwens.
Bruut allereerst vanwege zijn haast ongezonde potentie. De 3,0-liter biturbo zes-in-lijn die onder de koolstofvezel motorkap ligt, blèrt er niet minder dan 500 pk uit (da’s 69 pk meer dan een normale M4). Dat betekent dat je al na 3,8 seconden 100 km/u rijdt en pas stopt met versnellen als er 305 km/u op de klok staat. Daarbij schijn je met dit apparaat een rondje Nürburgring in 7 minuten en 28 seconden te kunnen afraffelen. Moet je wel een beetje kunnen sturen, natuurlijk – hij doet het niet helemaal in z’n uppie.
De motor levert zo veel vermogen vanwege waterinjectie: een kleine hoeveelheid waterdamp wordt in de cilinders gespoten om de brandstof te koelen, waardoor je de compressie kunt opvoeren (meer vermogen!) zonder dat er schade ontstaat.
Wat ook scheelt, is het feit dat er nogal wat gewicht is bespaard: naast die motorkap zijn ook alle spoilers, het dak, het schutbord en de kuipstoelen van CFRP gemaakt. De achterbank is verwijderd en afgewerkt met GFRP, ofwel met glasvezel versterkt plastic. De uitlaat is door het gebruik van titanium 20 procent lichter dan het normale exemplaar en zal ongetwijfeld een fenomenale bak herrie produceren. Keramische remmen en een zeventraps automatische transmissie zijn standaard.
Ook bruut is het slechte nieuws: er worden er maar 700 gemaakt. Waardoor je ervan kunt uitgaan dat het ooit op de kop tikken van een voordelig tweedehandsje is uitgesloten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op veel. De levering begint in het voorjaar van 2016.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur
