
En jawel, hij komt ook echt: de M4 GTS die BMW op Pebble Beach nog als conceptcar liet zien, wordt brute realiteit. In meer dan één opzicht, trouwens.
Bruut allereerst vanwege zijn haast ongezonde potentie. De 3,0-liter biturbo zes-in-lijn die onder de koolstofvezel motorkap ligt, blèrt er niet minder dan 500 pk uit (da’s 69 pk meer dan een normale M4). Dat betekent dat je al na 3,8 seconden 100 km/u rijdt en pas stopt met versnellen als er 305 km/u op de klok staat. Daarbij schijn je met dit apparaat een rondje Nürburgring in 7 minuten en 28 seconden te kunnen afraffelen. Moet je wel een beetje kunnen sturen, natuurlijk – hij doet het niet helemaal in z’n uppie.
De motor levert zo veel vermogen vanwege waterinjectie: een kleine hoeveelheid waterdamp wordt in de cilinders gespoten om de brandstof te koelen, waardoor je de compressie kunt opvoeren (meer vermogen!) zonder dat er schade ontstaat.
Wat ook scheelt, is het feit dat er nogal wat gewicht is bespaard: naast die motorkap zijn ook alle spoilers, het dak, het schutbord en de kuipstoelen van CFRP gemaakt. De achterbank is verwijderd en afgewerkt met GFRP, ofwel met glasvezel versterkt plastic. De uitlaat is door het gebruik van titanium 20 procent lichter dan het normale exemplaar en zal ongetwijfeld een fenomenale bak herrie produceren. Keramische remmen en een zeventraps automatische transmissie zijn standaard.
Ook bruut is het slechte nieuws: er worden er maar 700 gemaakt. Waardoor je ervan kunt uitgaan dat het ooit op de kop tikken van een voordelig tweedehandsje is uitgesloten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op veel. De levering begint in het voorjaar van 2016.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
