BMW M4 GTS: beestachtig

En jawel, hij komt ook echt: de M4 GTS die BMW op Pebble Beach nog als conceptcar liet zien, wordt brute realiteit. In meer dan één opzicht, trouwens.

Bruut allereerst vanwege zijn haast ongezonde potentie. De 3,0-liter biturbo zes-in-lijn die onder de koolstofvezel motorkap ligt, blèrt er niet minder dan 500 pk uit (da’s 69 pk meer dan een normale M4). Dat betekent dat je al na 3,8 seconden 100 km/u rijdt en pas stopt met versnellen als er 305 km/u op de klok staat. Daarbij schijn je met dit apparaat een rondje Nürburgring in 7 minuten en 28 seconden te kunnen afraffelen. Moet je wel een beetje kunnen sturen, natuurlijk – hij doet het niet helemaal in z’n uppie.

De motor levert zo veel vermogen vanwege waterinjectie: een kleine hoeveelheid waterdamp wordt in de cilinders gespoten om de brandstof te koelen, waardoor je de compressie kunt opvoeren (meer vermogen!) zonder dat er schade ontstaat.

Wat ook scheelt, is het feit dat er nogal wat gewicht is bespaard: naast die motorkap zijn ook alle spoilers, het dak, het schutbord en de kuipstoelen van CFRP gemaakt. De achterbank is verwijderd en afgewerkt met GFRP, ofwel met glasvezel versterkt plastic. De uitlaat is door het gebruik van titanium 20 procent lichter dan het normale exemplaar en zal ongetwijfeld een fenomenale bak herrie produceren. Keramische remmen en een zeventraps automatische transmissie zijn standaard.

Ook bruut is het slechte nieuws: er worden er maar 700 gemaakt. Waardoor je ervan kunt uitgaan dat het ooit op de kop tikken van een voordelig tweedehandsje is uitgesloten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op veel. De levering begint in het voorjaar van 2016.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken