Je hebt een nieuw doel voor je spaarcenten, want in hun lange lijn van lichtgewicht coupés heeft BMW zojuist een nieuw beest losgelaten: dit is de M4 GTS.

Op Pebble Beach in Californië werd de auto onder veel ooh's en aah's gepresenteerd. Hij hangt vol met koolstofvezel versterkt plastic – zo zijn onder andere de motorkap en de spoilers voor en achter hiervan gemaakt – en heeft tal van aerodynamische verfijningen voor minder luchtweerstand dan wel meer downforce.

'Deze auto brengt letterlijk de racetechnologie naar de openbare weg', zegt Frank van Meel, president van BMW M. Dat lijkt ons geen woord te veel gezegd, vooral omdat de GTS de eerste straat-BMW is die beschikt over een waterinjectiesysteem zoals we dat in de MotoGP-safetycar zagen. Het toevoegen van kleine beetjes waternevel koelt de inlaatlucht in de 3,0-liter biturbo zes-in-lijn, zodat het brandstofmengsel niet te vroeg ontbrandt. Het zorgt zo niet alleen voor meer vermogen en koppel – hoewel BMW het nog niet opgeeft, kwam het neer op 466 pk en 592 Nm in de MotoGP-auto – maar ook voor meer duurzaamheid. Daarnaast werden transmissie en turbo's verwend met hun eigen koelcircuits.

BMW koos voor de carrosseriekleur Frozen Dark Grey Metallic met oranje accenten en monteerde vóór 19-inch en achter 20-inch velgen. De achterlichten zijn uitgerust met oled-technologie, extreem dunne led'jes die zorgen voor een unieke aanblik in de luttele tienden van seconden dat je de nieuwe über-M4 te zien krijgt als ie je inhaalt.

De M4 GTS is officieel nog een concept, maar je weet hoe dat gaat bij BMW: over een maand of wat wordt plots aangekondigd dat ie in productie is gegaan. Wij kijken er alvast naar uit.

Reacties