
Je hebt een nieuw doel voor je spaarcenten, want in hun lange lijn van lichtgewicht coupés heeft BMW zojuist een nieuw beest losgelaten: dit is de M4 GTS.
Op Pebble Beach in Californië werd de auto onder veel ooh's en aah's gepresenteerd. Hij hangt vol met koolstofvezel versterkt plastic – zo zijn onder andere de motorkap en de spoilers voor en achter hiervan gemaakt – en heeft tal van aerodynamische verfijningen voor minder luchtweerstand dan wel meer downforce.
'Deze auto brengt letterlijk de racetechnologie naar de openbare weg', zegt Frank van Meel, president van BMW M. Dat lijkt ons geen woord te veel gezegd, vooral omdat de GTS de eerste straat-BMW is die beschikt over een waterinjectiesysteem zoals we dat in de MotoGP-safetycar zagen. Het toevoegen van kleine beetjes waternevel koelt de inlaatlucht in de 3,0-liter biturbo zes-in-lijn, zodat het brandstofmengsel niet te vroeg ontbrandt. Het zorgt zo niet alleen voor meer vermogen en koppel – hoewel BMW het nog niet opgeeft, kwam het neer op 466 pk en 592 Nm in de MotoGP-auto – maar ook voor meer duurzaamheid. Daarnaast werden transmissie en turbo's verwend met hun eigen koelcircuits.
BMW koos voor de carrosseriekleur Frozen Dark Grey Metallic met oranje accenten en monteerde vóór 19-inch en achter 20-inch velgen. De achterlichten zijn uitgerust met oled-technologie, extreem dunne led'jes die zorgen voor een unieke aanblik in de luttele tienden van seconden dat je de nieuwe über-M4 te zien krijgt als ie je inhaalt.
De M4 GTS is officieel nog een concept, maar je weet hoe dat gaat bij BMW: over een maand of wat wordt plots aangekondigd dat ie in productie is gegaan. Wij kijken er alvast naar uit.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom
