Rijke mensen hebben ook problemen. Het zijn alleen ander soort problemen dan arme mensen hebben. Arme mensen hebben er in elk geval geen last van dat ze een nieuwe auto verkeerd configureren. Toegegeven, dat zou nog kunnen, het daadwerkelijk bestellen is een ander verhaal. Maar rijke mensen kunnen dus wel die fout maken en speciaal om hen tegemoet te komen, kun je een optie achteraf monteren. In dit geval gaat het om keramische remmen voor de BMW M5.

Want ja, het zal je maar gebeuren: spaar je eindelijk genoeg centjes bij elkaar voor een BMW M5 of M5 Touring, koop je de verkeerde. Ondanks dat de M5 eigenlijk al behoorlijk compleet is uitgerust en er nauwelijks dingen zijn die je écht moet bestellen, zijn de keramische remmen wel een lekkere optie voor de nieuwe BMW M5 (en de Touring).

Extra goede remmen zijn zeker geen sinecure

Wellicht is het je opgevallen: de huidige BMW M5 is een flinke jongen. Niet alleen optisch, maar ook letterlijk. Het apparaat weegt 2.435 kilo en de M5 Touring zelfs 2.510 kilo. Als je lekker op de Autobahn gaat knallen of geregeld het circuit op gaat, merk je bij herhaaldelijk remmen dat de schijven behoorlijk snel op hun limiet zitten.

Keramische schijven hebben meerdere voordelen: ze slijten minder snel, kunnen beter tegen hoge temperaturen en zijn lichter. Waarom zitten ze dan niet standaard op elke auto? Om dezelfde reden waarom je niet elke avond bij een sterrenzaak dineert: geld Keramische schijven en klauwen zijn enorm prijzig, met name op hele grote en zware auto’s omdat je dan ook enorme remmen nodig hebt

De keramische remmen voor de BMW M5 worden een M Performance onderdeel

Maar kon dit eerst niet dan? Er waren natuurlijk mogelijkheden om de reminstallatie als vervangingsonderdeel te bestellen bij BMW-specialisten en tuners. Voor nu kun je de set bestellen bij BMW, gewoon met garantie. Een set keramische remmen op de M5 kost je 10.570 euro als je ze nieuw bestelt. Normaal gesproken ben je al het dubbele kwijt als je alle onderdelen los moet gaan.

BMW M5 M Performance keramische remmen

Op dit moment staan de remmen nog niet in de Nederlandse prijslijsten. Het is waarschijnlijk dat BMW de upgrade via het M Performance-label aanbiedt. Er zijn al een hoop accessoires die je via M Performance kunt bestellen.  Voor sommige modellen waren er ook complete remmensets, alhoewel dat meeste voor de reguliere BMW’s mogelijk was, niet zozeer de M modellen.

Lees ook: BMW M5 Touring Performance: het laatste beetje ingetogenheid is er nu wel uit

Tot slot even een kleine vermelding waarom dit juist een pluim verdient. Ook op een auto als de BMW M5 (vanaf 140.000 euro) is een optie van 10 mille serieus geld. Op deze manier kun je ‘m eerst met de stalen remmen om te zien hoe dat bevalt. Mocht je inderdaad veelvuldig remmen en last krijgen van fading, weet je dat je altijd nog de upgrade kunt maken. Andersom werkt het niet: opties die je wél besteld hebt, kun je niet meer inleveren. Dat zullen echt problemen blijven voor rijke mensen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *