
Het maakt niet uit hoeveel albums Fleetwood Mac nog gaat maken, het valt altijd in het niet met Rumours. Hetzelfde geldt voor de BMW M5 van de E39-generatie. Dat was de meest legendarische generatie waarbij alles perfect samenkwam. Vermogen, rijeigenschappen, bouwkwaliteit, styling: het was de top van de autowereld. Het enige smetje: hij was er alleen als sedan. Gelukkig biedt deze BMW M5 Touring (E39) soelaas.
Op één prototype na uit 1999 heeft BMW zelf nooit zoiets gebouwd. Maar ja, hoe moeilijk kan het zijn? Je kan toch alle onderdelen die een BMW M5 uniek maken, toch monteren op een BMW 5-serie Touring? Klopt. Dat is precies wat er hier is gebeurd. De auto kwam in 2002 de fabriekspoorten uitrollen als BMW 540i Touring.
BMW M5 Touring E39 met de originele motor
Zo heeft de auto een tijdje rondgereden. Nu is dat al geen kinderachtige auto, met 286 pk en 440 Nm kon je vroeger prima meekomen met het verkeer. Maar ja, het is de perfecte basis voor een M5 Touring. Het is niet een gechipte 540i of zo, de motor is vervangen door de S62B50, een hoogtoerige 4,9-liter V8 met 400 pk en 500 Nm. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak is overgezet, evenals de cardanas en het sperdifferentieel.

Het onderstel is niet afkomstig van een M5, maar een aangepast 540i-onderstel. Dat is aangepast met andere veren, dempers en Polyurethaan rubbers. De remmen zijn afkomstig van een M5 en voorzien van staalomvlochten leidingen om fading te voorkomen. De anti-rollbars en verstevigingen voor het chassis zijn wel afkomstig van een BMW M5 op deze Touring.
Subtiel aangepast
Het uiterlijk is subtiel aangepast. De wielen zijn afkomstig van BBS (model ‘RK’), maar wel gespoten in exact dezelfde kleur als de originele M5-wielen. Tevens zien we de M5-spiegels. Aan de achterzijde valt op dat er géén uitlaat is. Voor het mooie zou dat wel mogen, die vier uitlaten (twee links en twee rechts) zijn toch kenmerkend voor de BMW M5 (E39). Dit exemplaar heeft een speciaal uitlaatsysteem dat al een metertje of anderhalf ‘stopt’. Dat klinkt waarschijnlijk veel beter.
Lees ook: Deze BMW M5 E39 moet 180.000 dollar opleveren
Ook het interieur is niet vergeten. De sportzetels van de M5 zijn te vinden in deze Touring. Leuk voor de mensen die gek zijn op luxe uitgevoerde BMW’s, dit exemplaar heeft een leren dashboard. Geen idee wat je met een leren dashboard moet doen, maar het is een soort teken van ‘ik heb het geld om deze optie te bestellen, dus doe ik het dan ook’. Over geld gesproken, dit exemplaar wordt geveild bij Cars & Bids en de teller staat inmiddels op omgerekend 17.832 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

De nieuwe BMW M5 is hier en is een plug-in hybride met ruim 700 pk

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze vijf unieke auto’s zijn te koop in Nederland

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Staalomvlochten remleidingen doen bijna niks aan fading. Ze zorgen voor een meer lineair teamgevoel, doordat ze niet uitzetten bij hogere remdruk.
Fading is een gevolg van temperatuur. Los je op door een van de volgende, afhankelijk van de oorzaak:
– remvloeistof met hoger kookpunt
– andere remblokken die beter tegen hoge temperaturen kunnen
– grotere remschijven die grotere warmte capaciteit hebben
– remkoeling
Het is niet de eerste ombouw, en ik heb eerlijk gezegd veel nettere gezien. Hoe dan ook, een e39 touring blijft tof. Voor ondergetekende graag een Alpina B10 V8s touring.