
Het maakt niet uit hoeveel albums Fleetwood Mac nog gaat maken, het valt altijd in het niet met Rumours. Hetzelfde geldt voor de BMW M5 van de E39-generatie. Dat was de meest legendarische generatie waarbij alles perfect samenkwam. Vermogen, rijeigenschappen, bouwkwaliteit, styling: het was de top van de autowereld. Het enige smetje: hij was er alleen als sedan. Gelukkig biedt deze BMW M5 Touring (E39) soelaas.
Op één prototype na uit 1999 heeft BMW zelf nooit zoiets gebouwd. Maar ja, hoe moeilijk kan het zijn? Je kan toch alle onderdelen die een BMW M5 uniek maken, toch monteren op een BMW 5-serie Touring? Klopt. Dat is precies wat er hier is gebeurd. De auto kwam in 2002 de fabriekspoorten uitrollen als BMW 540i Touring.
BMW M5 Touring E39 met de originele motor
Zo heeft de auto een tijdje rondgereden. Nu is dat al geen kinderachtige auto, met 286 pk en 440 Nm kon je vroeger prima meekomen met het verkeer. Maar ja, het is de perfecte basis voor een M5 Touring. Het is niet een gechipte 540i of zo, de motor is vervangen door de S62B50, een hoogtoerige 4,9-liter V8 met 400 pk en 500 Nm. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak is overgezet, evenals de cardanas en het sperdifferentieel.

Het onderstel is niet afkomstig van een M5, maar een aangepast 540i-onderstel. Dat is aangepast met andere veren, dempers en Polyurethaan rubbers. De remmen zijn afkomstig van een M5 en voorzien van staalomvlochten leidingen om fading te voorkomen. De anti-rollbars en verstevigingen voor het chassis zijn wel afkomstig van een BMW M5 op deze Touring.
Subtiel aangepast
Het uiterlijk is subtiel aangepast. De wielen zijn afkomstig van BBS (model ‘RK’), maar wel gespoten in exact dezelfde kleur als de originele M5-wielen. Tevens zien we de M5-spiegels. Aan de achterzijde valt op dat er géén uitlaat is. Voor het mooie zou dat wel mogen, die vier uitlaten (twee links en twee rechts) zijn toch kenmerkend voor de BMW M5 (E39). Dit exemplaar heeft een speciaal uitlaatsysteem dat al een metertje of anderhalf ‘stopt’. Dat klinkt waarschijnlijk veel beter.
Lees ook: Deze BMW M5 E39 moet 180.000 dollar opleveren
Ook het interieur is niet vergeten. De sportzetels van de M5 zijn te vinden in deze Touring. Leuk voor de mensen die gek zijn op luxe uitgevoerde BMW’s, dit exemplaar heeft een leren dashboard. Geen idee wat je met een leren dashboard moet doen, maar het is een soort teken van ‘ik heb het geld om deze optie te bestellen, dus doe ik het dan ook’. Over geld gesproken, dit exemplaar wordt geveild bij Cars & Bids en de teller staat inmiddels op omgerekend 17.832 euro.
2 reacties op “Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

De nieuwe BMW M5 is hier en is een plug-in hybride met ruim 700 pk

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Staalomvlochten remleidingen doen bijna niks aan fading. Ze zorgen voor een meer lineair teamgevoel, doordat ze niet uitzetten bij hogere remdruk.
Fading is een gevolg van temperatuur. Los je op door een van de volgende, afhankelijk van de oorzaak:
– remvloeistof met hoger kookpunt
– andere remblokken die beter tegen hoge temperaturen kunnen
– grotere remschijven die grotere warmte capaciteit hebben
– remkoeling
Het is niet de eerste ombouw, en ik heb eerlijk gezegd veel nettere gezien. Hoe dan ook, een e39 touring blijft tof. Voor ondergetekende graag een Alpina B10 V8s touring.