Het maakt niet uit hoeveel albums Fleetwood Mac nog gaat maken, het valt altijd in het niet met Rumours. Hetzelfde geldt voor de BMW M5 van de E39-generatie. Dat was de meest legendarische generatie waarbij alles perfect samenkwam. Vermogen, rijeigenschappen, bouwkwaliteit, styling: het was de top van de autowereld. Het enige smetje: hij was er alleen als sedan. Gelukkig biedt deze BMW M5 Touring (E39) soelaas.

Op één prototype na uit 1999 heeft BMW zelf nooit zoiets gebouwd. Maar ja, hoe moeilijk kan het zijn? Je kan toch alle onderdelen die een BMW M5 uniek maken, toch monteren op een BMW 5-serie Touring? Klopt. Dat is precies wat er hier is gebeurd. De auto kwam in 2002 de fabriekspoorten uitrollen als BMW 540i Touring.

BMW M5 Touring E39 met de originele motor

Zo heeft de auto een tijdje rondgereden. Nu is dat al geen kinderachtige auto, met 286 pk en 440 Nm kon je vroeger prima meekomen met het verkeer. Maar ja, het is de perfecte basis voor een M5 Touring. Het is niet een gechipte 540i of zo, de motor is vervangen door de S62B50, een hoogtoerige 4,9-liter V8 met 400 pk en 500 Nm. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak is overgezet, evenals de cardanas en het sperdifferentieel.

BMW M5 Touring (E39) grijs (2003) zijkant rechts schuin achter schuur

Het onderstel is niet afkomstig van een M5, maar een aangepast 540i-onderstel. Dat is aangepast met andere veren, dempers en Polyurethaan rubbers. De remmen zijn afkomstig van een M5 en voorzien van staalomvlochten leidingen om fading te voorkomen. De anti-rollbars en verstevigingen voor het chassis zijn wel afkomstig van een BMW M5 op deze Touring.

Subtiel aangepast

Het uiterlijk is subtiel aangepast. De wielen zijn afkomstig van BBS (model ‘RK’), maar wel gespoten in exact dezelfde kleur als de originele M5-wielen. Tevens zien we de M5-spiegels. Aan de achterzijde valt op dat er géén uitlaat is. Voor het mooie zou dat wel mogen, die vier uitlaten (twee links en twee rechts) zijn toch kenmerkend voor de BMW M5 (E39). Dit exemplaar heeft een speciaal uitlaatsysteem dat al een metertje of anderhalf ‘stopt’. Dat klinkt waarschijnlijk veel beter.

Lees ook: Deze BMW M5 E39 moet 180.000 dollar opleveren

Ook het interieur is niet vergeten. De sportzetels van de M5 zijn te vinden in deze Touring. Leuk voor de mensen die gek zijn op luxe uitgevoerde BMW’s, dit exemplaar heeft een leren dashboard. Geen idee wat je met een leren dashboard moet doen, maar het is een soort teken van ‘ik heb het geld om deze optie te bestellen, dus doe ik het dan ook’. Over geld gesproken, dit exemplaar wordt geveild bij Cars & Bids en de teller staat inmiddels op omgerekend 17.832 euro.

Reacties

  • David heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Staalomvlochten remleidingen doen bijna niks aan fading. Ze zorgen voor een meer lineair teamgevoel, doordat ze niet uitzetten bij hogere remdruk.

    Fading is een gevolg van temperatuur. Los je op door een van de volgende, afhankelijk van de oorzaak:
    – remvloeistof met hoger kookpunt
    – andere remblokken die beter tegen hoge temperaturen kunnen
    – grotere remschijven die grotere warmte capaciteit hebben
    – remkoeling

    Reageer
  • Dutchdriftking heeft op 10 december 2024 geschreven:

    Het is niet de eerste ombouw, en ik heb eerlijk gezegd veel nettere gezien. Hoe dan ook, een e39 touring blijft tof. Voor ondergetekende graag een Alpina B10 V8s touring.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)