
Voor nog maar de derde keer in de lange geschiedenis van BMW brengt het merk een M5 Touring uit. Je hebt het inderdaad goed gelezen. Na de geweldige rugzak-M5 van de E34-generatie en de E60-generatie met V10-motor (de station heet E61) krijgen we eindelijk weer een nieuwe BMW M5 met grote kofferbak. Hoera!
Nu we nog maar net hebben kunnen wennen aan de M3 Touring, maakt BMW bekend dat zijn grote broer in 2024 om de hoek komt kijken. Volgend jaar al! Daarnaast zal de M5 Touring gebruik maken van een compleet nieuwe aandrijflijn die deels elektrisch is. Diverse bronnen hebben het over een plug-in hybride (wat heel logisch klinkt), maar dat weten we nog niet zeker.
Je kunt de nieuwe BMW M5 Touring spotten
Mocht je BMW M5 Touring nu al willen zien? BMW verklapt dat de prototypes getest worden ‘in het stadsverkeer, op landwegen en snelwegen rond München en het hoofdkantoor van BMW M in Garching’. Daarnaast gaat BMW natuurlijk ook naar de Nürburgring Nordschleife om ‘de ideale balans te vinden tussen sportieve prestaties op het circuit en superieur rijcomfort in het dagelijks rijden en over lange afstanden’.
Eindelijk hebben de Audi RS 6 en Mercedes-AMG E 63 Estate een concurrent van BMW. We weten helaas nog geen specificaties, maar we kunnen wel een inschatting maken van het vermogen. De nieuwe, elektrische 5-serie heeft bijvoorbeeld 601 pk. Daarnaast heeft de huidige BMW M5 maximaal 635 pk. De nieuwe BMW M5 Touring zal dit vermogen sowieso overtreffen.
Ruim overtreffen, gokken we zelfs. Want als de auto naast een 4,4-liter V8 ook nog een batterijpakket en elektromotoren moet meenemen, dan is er extra vermogen nodig. De BMW XM Red Label (ook een PHEV) heeft zelfs 748 pk en 1.000 Nm. De normale XM met een V8 heeft 653 pk en 800 Nm. We gokken zo dat de BMW M5 Touring minimaal het vermogen van de XM evenaart.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Voor het geld van een nieuwe BMW 318i rij je ook de mooiste BMW van dit moment met een V8

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven
