De BMW M5 Touring kun je onmogelijk een muurbloempje noemen. De superstationwagen is uitgerust met flink uitgeklopte wielkasten, enorme wielen en gigantische bumpers. Toch zullen er mensen zijn die denken: “heel erg leuk allemaal, maar het mag wel wat meer opvallen.” Voor hen is er goed nieuws, want BMW heeft het aanbod van de M Performance-onderdelen voor de M5 Touring uitgebreid. Het meest opvallende onderdeel is de enorme koolstofvezel spoiler aan de achterzijde.

De achterklep van de BMW 5-serie Touring gaat niet meer open (wegens kostenbesparing), maar een enorm grote en prijzige achterspoiler? Geen enkel probleem. Het grote verschil is dat de klant hier nu voor betaalt, in plaats van dat het standaard is. Extra ironisch wordt het als je bedenkt dat de M5 Touring zo’n 2,5 ton weegt. Waarom zou je je dan druk maken om een paar gram gewichtsbesparing met carbon? Het is net alsof je een Cola Light bestelt bij een Triple Whopper met kaas.

Wat krijg je allemaal bij het Performance-pakket van de BMW M5 Touring?

Nou, vooral omdat het er tof uitziet. Koolstofvezel is namelijk niet alleen licht en sterk, maar ook heel fraai. Dat geldt ook voor de frontsplitter. Die accentueert het toch al niet subtiele design van de BMW M5. Is het mooi? Dat is persoonlijk, maar het gaat erom dat het dik, duur en opvallend is, en dat is het zeker. Zie je deze auto in je binnenspiegel aankomen, dan ga je wel aan de kant. Tenzij je de Cadillac CTS-V van Nicolas Cage hebt, die stationwagen haalt namelijk 308 km/u, terwijl de M5 maximaal 300 km/u loopt.

BMW M5 Touring Performance (G99) oranje (2024) voorzijde schuin rechtsvoor laag weg

Naast de dikke splitter zijn er ook nieuwe sideskirts, die de M5 Touring nog dikker maken dan hij al is. Ook aan de zijkant vind je items zoals carbon spiegelkappen en de befaamde M Performance-stickers. Misschien lijkt het nu een beetje ‘fout’, maar over 30 jaar is het een unieke feature die de waarde op de RM Sotheby’s veiling verhoogt. Aan de achterkant vind je tenslotte een stevige diffuser. Je mag drie keer raden van welk materiaal die is gemaakt.

Die kleur moet je apart bestellen (doen, hoor)

Dan zijn er nog allerlei kleine upgrades. Zo kun je een M Performance brandstofdop bestellen. Gezien het waarschijnlijke verbruik van de V8 zul je die dop vaak in handen hebben. Daarnaast zijn er M Performance-vloermatten en een sleutelhanger. Als je een echte fan bent, bestel je al deze onderdelen. Het zijn accessoires, geen opties, dus je kunt de Performance-onderdelen ook later bij de dealer aanschaffen.

Lees ook: BMW M5 met boottrailer dragracet teen Volkswagen Golf GTI

Het meest opvallende aan de auto op de foto’s is misschien niet eens de M Performance-onderdelen, maar de kleur: Fire Orange. Die vind je niet in de BMW-configurator. Het is een zogenaamde Individual-kleur die je apart moet bestellen. Dat kost je zo’n 5 mille, maar dan is je hele auto knaloranje. En eerlijk is eerlijk, zo’n felle kleur past wel bij een dikke station. De prijzen van de Performance-onderdelen zijn niet bekend, maar onthoud: de M5 Touring is goedkoper dan de M3, dus je hebt nog wat extra budget.

Reacties

  • Chris heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    De schrijver bedoelt waarschijnlijk dat de achterruit niet meer separaat omhoog kan, de achterklep kan natuurlijk wel open.

    Reageer
  • Mulham2 heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

    Tot mijn verbazing lees ik in het artikel over de BWW M5 Touring Performance de volgende zinsnede:
    “De achterklep van de BMW 5-serie Touring gaat niet meer open (wegens kostenbesparing)”. Waarom zou je dan deze auto kopen als je de ruimte niet op een normale manier kunt beladen?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)