TopGear reed zojuist de BMW M550d. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M550d xDrive sedan
Lokatie: München
Weersomstandigheden: grauw en grijs, hier en daar wat glibberig en een graadje of zes

 
Wat reden we?
BMW’s nieuwste trots op dieselgebied en tevens de eerste auto met een M (los van creatief verknutselde 318 TDS’jes) die je ooit moest voltanken met plastic handschoentjes aan. Jazeker: de langverwachte M550d.

Beviel het?
Ontzettend. We zouden graag allerlei koddige vergelijkingen verzinnen voor de kracht die deze auto tentoonspreidt, maar het zou simpelweg de lading niet dekken. Hij is buitenaards snel. En hij klinkt nog goed ook.

Nog bijzonderheden?
De 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor is een bekende, alleen heeft de M Performance-afdeling ‘m nu voorzien van niet twee, maar drie turbo’s. Een kleintje helpt ‘m op gang bij lage toeren, een grotere schakelt bij voor het echte geweld, en nog een kleintje zorgt dat ie niet buiten adem raakt; deze diesel blijft moeiteloos doorbeuken tot 5.000 toeren. De xDrive-vierwielaandrijving stuurt tot 100 procent van de krachten naar voor- of achterwielen en zorgt effectief dat alle donder en bliksem niet resulteert in het onwillekeurig pirouetjes draaien in je eigen bandenrook.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De M550d komt er als sedan en als Touring; vanaf mei staan ze bij de dealers. De Nederlandse richtprijs voor de sedan bedraagt zo’n 105.000 euro – voor de Touring mag je er 4.000 euro bij optellen. Verder wordt deze motor ook leverbaar in de X5 en X6, die auto’s komen in juni.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
381 pk. Niet minder dan 740 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Wat moeten we er verder nog over zeggen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)