
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M550d xDrive sedan
Lokatie: München
Weersomstandigheden: grauw en grijs, hier en daar wat glibberig en een graadje of zes
BMW’s nieuwste trots op dieselgebied en tevens de eerste auto met een M (los van creatief verknutselde 318 TDS’jes) die je ooit moest voltanken met plastic handschoentjes aan. Jazeker: de langverwachte M550d.
Beviel het?
Ontzettend. We zouden graag allerlei koddige vergelijkingen verzinnen voor de kracht die deze auto tentoonspreidt, maar het zou simpelweg de lading niet dekken. Hij is buitenaards snel. En hij klinkt nog goed ook.
Nog bijzonderheden?
De 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor is een bekende, alleen heeft de M Performance-afdeling ‘m nu voorzien van niet twee, maar drie turbo’s. Een kleintje helpt ‘m op gang bij lage toeren, een grotere schakelt bij voor het echte geweld, en nog een kleintje zorgt dat ie niet buiten adem raakt; deze diesel blijft moeiteloos doorbeuken tot 5.000 toeren. De xDrive-vierwielaandrijving stuurt tot 100 procent van de krachten naar voor- of achterwielen en zorgt effectief dat alle donder en bliksem niet resulteert in het onwillekeurig pirouetjes draaien in je eigen bandenrook.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De M550d komt er als sedan en als Touring; vanaf mei staan ze bij de dealers. De Nederlandse richtprijs voor de sedan bedraagt zo’n 105.000 euro – voor de Touring mag je er 4.000 euro bij optellen. Verder wordt deze motor ook leverbaar in de X5 en X6, die auto’s komen in juni.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
381 pk. Niet minder dan 740 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Wat moeten we er verder nog over zeggen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
