
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M550d xDrive sedan
Lokatie: München
Weersomstandigheden: grauw en grijs, hier en daar wat glibberig en een graadje of zes
BMW’s nieuwste trots op dieselgebied en tevens de eerste auto met een M (los van creatief verknutselde 318 TDS’jes) die je ooit moest voltanken met plastic handschoentjes aan. Jazeker: de langverwachte M550d.
Beviel het?
Ontzettend. We zouden graag allerlei koddige vergelijkingen verzinnen voor de kracht die deze auto tentoonspreidt, maar het zou simpelweg de lading niet dekken. Hij is buitenaards snel. En hij klinkt nog goed ook.
Nog bijzonderheden?
De 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor is een bekende, alleen heeft de M Performance-afdeling ‘m nu voorzien van niet twee, maar drie turbo’s. Een kleintje helpt ‘m op gang bij lage toeren, een grotere schakelt bij voor het echte geweld, en nog een kleintje zorgt dat ie niet buiten adem raakt; deze diesel blijft moeiteloos doorbeuken tot 5.000 toeren. De xDrive-vierwielaandrijving stuurt tot 100 procent van de krachten naar voor- of achterwielen en zorgt effectief dat alle donder en bliksem niet resulteert in het onwillekeurig pirouetjes draaien in je eigen bandenrook.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De M550d komt er als sedan en als Touring; vanaf mei staan ze bij de dealers. De Nederlandse richtprijs voor de sedan bedraagt zo’n 105.000 euro – voor de Touring mag je er 4.000 euro bij optellen. Verder wordt deze motor ook leverbaar in de X5 en X6, die auto’s komen in juni.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
381 pk. Niet minder dan 740 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Wat moeten we er verder nog over zeggen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
