
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M550d xDrive sedan
Lokatie: München
Weersomstandigheden: grauw en grijs, hier en daar wat glibberig en een graadje of zes
BMW’s nieuwste trots op dieselgebied en tevens de eerste auto met een M (los van creatief verknutselde 318 TDS’jes) die je ooit moest voltanken met plastic handschoentjes aan. Jazeker: de langverwachte M550d.
Beviel het?
Ontzettend. We zouden graag allerlei koddige vergelijkingen verzinnen voor de kracht die deze auto tentoonspreidt, maar het zou simpelweg de lading niet dekken. Hij is buitenaards snel. En hij klinkt nog goed ook.
Nog bijzonderheden?
De 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor is een bekende, alleen heeft de M Performance-afdeling ‘m nu voorzien van niet twee, maar drie turbo’s. Een kleintje helpt ‘m op gang bij lage toeren, een grotere schakelt bij voor het echte geweld, en nog een kleintje zorgt dat ie niet buiten adem raakt; deze diesel blijft moeiteloos doorbeuken tot 5.000 toeren. De xDrive-vierwielaandrijving stuurt tot 100 procent van de krachten naar voor- of achterwielen en zorgt effectief dat alle donder en bliksem niet resulteert in het onwillekeurig pirouetjes draaien in je eigen bandenrook.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De M550d komt er als sedan en als Touring; vanaf mei staan ze bij de dealers. De Nederlandse richtprijs voor de sedan bedraagt zo’n 105.000 euro – voor de Touring mag je er 4.000 euro bij optellen. Verder wordt deze motor ook leverbaar in de X5 en X6, die auto’s komen in juni.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
381 pk. Niet minder dan 740 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Wat moeten we er verder nog over zeggen?
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)
