
Testobject: BMW 5-serie
Uitvoering: M550d xDrive sedan
Lokatie: München
Weersomstandigheden: grauw en grijs, hier en daar wat glibberig en een graadje of zes
BMW’s nieuwste trots op dieselgebied en tevens de eerste auto met een M (los van creatief verknutselde 318 TDS’jes) die je ooit moest voltanken met plastic handschoentjes aan. Jazeker: de langverwachte M550d.
Beviel het?
Ontzettend. We zouden graag allerlei koddige vergelijkingen verzinnen voor de kracht die deze auto tentoonspreidt, maar het zou simpelweg de lading niet dekken. Hij is buitenaards snel. En hij klinkt nog goed ook.
Nog bijzonderheden?
De 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor is een bekende, alleen heeft de M Performance-afdeling ‘m nu voorzien van niet twee, maar drie turbo’s. Een kleintje helpt ‘m op gang bij lage toeren, een grotere schakelt bij voor het echte geweld, en nog een kleintje zorgt dat ie niet buiten adem raakt; deze diesel blijft moeiteloos doorbeuken tot 5.000 toeren. De xDrive-vierwielaandrijving stuurt tot 100 procent van de krachten naar voor- of achterwielen en zorgt effectief dat alle donder en bliksem niet resulteert in het onwillekeurig pirouetjes draaien in je eigen bandenrook.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De M550d komt er als sedan en als Touring; vanaf mei staan ze bij de dealers. De Nederlandse richtprijs voor de sedan bedraagt zo’n 105.000 euro – voor de Touring mag je er 4.000 euro bij optellen. Verder wordt deze motor ook leverbaar in de X5 en X6, die auto’s komen in juni.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
381 pk. Niet minder dan 740 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Wat moeten we er verder nog over zeggen?
Meer van TopGear


De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
